Tips Menyemak Bacaan Anak

Hari ini saya kongsikan tips menyemak bacaan anak berdasarkan video yang diambil di kelas Whiztots ini.

#1 – Sentiasa berikan pujian dan galakan semasa anak membaca. “Pandainya Haikal”, “Wah, hebatlah!”, “Betul, baca lagi” adalah beberapa kata pujian yang boleh kita gunakan. Pelbagaikan agar tidak jemu.

#2 – Minta anak menunjukkan dengan jarinya sendiri secara slide. Apabila membaca secara berhadapan, jari kita di bahagian atas perkataan manakala jari anak di bahagian bawah perkataan. Apabila membaca bersebelahan, jari kalian dan jari anak bergerak seiringan di bahagian bawah perkataan.

#3 – Beri masa dan peluang untuk anak membetulkan bacaannya sendiri. Kadang-kadang kalian mungkin perlu menunggu sehingga 5-10 saat. Beri hint, bukan jawapan. Kecuali jika anak benar-benar tidak tahu, barulah berikan jawapan.

#4 Sentiasa ingat bahawa kelancaran membaca memerlukan latihan secara berterusan dan konsisten. Ia tidak dapat dicapai dalam masa 1-2 kali latihan.

Saya suka mengaitkan belajar membaca dengan membuat jalan raya. Semua jalan bermula dengan jalan kampung atau denai. Yang mana kita bergerak berjalan kaki dengan perlahan.

Apabila kerap digunakan, jalan ini boleh dinaiktaraf kepada jalan tanah merah – jalan bertar – jalan negeri – jalan persekutuan – lebuhraya bertol. Bila dah ada tol, semakin besarlah jalannya, semakin lajulah kenderaan boleh bergerak.

Begitu juga dengan membaca, semakin kerap berlatih, semakin lancar membaca. Sehinggakan perkataan-perkataan yang kerap ditemui dibaca hampir secara automatik. Tidak lagi menggabung satu persatu seperti dalam video ini.

#5 Elakkan dari membebel. Memberitahu anak kalian perkara seperti “Dah berapa kali ajar ini, kenapa tak dapat-dapat. Itulah suka sangat main. Tak tumpu perhatian.” tidak dapat membantu anak belajar membaca. Ibu ayah pun mesti fokus kepada ajar anak membaca.

Ke arah membina bangsa membaca. Tahun berapa ya?

Nor Azleen Abd Rahim

#cikgumommy

#bangsamembaca

Bermula Dengan Perkataan

TIP#12 Bank Perkataan

Salah satu idea yang bagus dan menarik adalah membuat koleksi perkataan yang anak telah belajar membacanya.

  1. Kalian perlukan satu kotak – kotak kasut pun boleh. Tuliskan “bank perkataan” padanya. Gunakan huruf kecil.

Jika anak kalian jenis yang suka berkraftiviti, galakkan anak untuk melukis pintu dan tingkap bergril pada kotak tersebut.

Inilah tempat untuk kalian mengumpulkan segala perkataan yang boleh dibaca oleh anak.

  1. Dapatkan kad putih yang keras untuk menulis perkataan. Saya selalu gunakan manilakad setebal 225mm yang dipotong memanjang.

Tidak banyak kedai yang menjual manilakad setebal ini. Di Johor, anda boleh dapatkannya di Kaher Plentong pada harga yang lebih mudah berbanding kedai alat tulis.

  1. Tuliskan perkataan dengan terang dan jelas. Tulisan tangan yang tidak kemas boleh mengganggu kanak-kanak yang baru belajar membaca. Gunakan marker merah untuk memudahkan anak kalian membacanya.

  2. Adakah anak kalian sudah boleh membaca perkataan-perkataan tertentu? Tuliskan perkataan-perkataan ini dan masukkan ke dalam bank.

  3. Sekarang, susunkan huruf plastik atau kayu (yang anak telah diajar menyebutnya) di atas meja hadapan anak. Kalian akan membantu anak menggabung bunyi beberapa perkataan mudah.

  4. Pilih perkataan yang biasa digunakan seperti “mama”. Letak satu persatu huruf di hadapan anak, bunyikannya —> m-a-m-a.

Untuk lebih memudahkan, boleh sahaja rujuk Set Buku Bacalah Anakku untuk susunan perkataan yang diajar dari mudah ke susah.

#mudahnyamengajarmembaca

Nor Azleen Abd Rahim

#cikgumommy

#tips3m

Motivasi, Ganjaran dan Rasuah

Ganjaran dan rasuah adakalanya sangat berkesan, terutamanya kepada anak kecil. Matlamat kecil yang dicapai sepanjang perjalanan belajar membaca boleh diberikan ganjaran yang kecil bersesuaian.

Contohnya, dalam kelas Whiztots tutor akan memberikan sebutir coklat Nips setiap kali pelajar dapat membaca satu perkataan. Sekeping stiker senyuman pelbagai warna pula diberikan untuk dilekatkan pada tapak stiker setiap kali pelajar berjaya menyiapkan satu kertas aktiviti, tidak semestinya betul dan kemas.

Selepas tapak stiker tersebut penuh (ada 50 ruang untuk ditampal), pelajar boleh menukarkannya dengan hadiah seperti keychain dan buku nota yang comel.

Di rumah, ibu bapa digalakkan memberikan ganjaran seperti keluar menonton wayang atau keluar makan di restoran pilihan anak setiap kali anak berjaya menamatkan satu-satu buku Bacalah Anakku.

Jadikan hal menamatkan satu-satu buku itu sebagai kejayaan yang besar. Kan anak sedang dalam perjalanannya menjadi pembaca yang hebat.

Ada seorang pelajar saya (kita panggil sahaja Abu) yang tidak suka membaca buku. Ibunya berjanji akan memberikannya 10 sen bagi setiap muka surat yang dibacanya. Dan bagi setiap muka surat yang berikutnya, ibu Abu berjanji akan menggandakan wang tersebut.

Ini bermakna muka surat pertama Abu akan dapat 10sen. Muka surat kedua, Abu akan dapat 20 sen dan muka surat ketiga Abu akan dapat 40sen. Begitulah seterusnya.

Ibu Abu terkejut kerana Abu berjaya membaca 11 muka surat. Abu berhenti kerana buku cerita tersebut sudah habis dibacanya dari kulit hadapan ke kulit belakang.

Nah, Abu bukanlah seorang yang mahir tentang mengira juga. Bagaimanapun di akhir sesi membacanya, Abu tersengih meminta ibunya sejumlah RM204.70, cukup untuk membelikannya sebuah skuter baru.

Hati-hati jika kalian berhasrat menggunakan taktik ini.

TIP #10- Tugasan yang ditetapkan untuk anak mestilah bersesuaian. Tidak terlalu sukar. Sekiranya anak gagal melaksanakannya, walau bagaimana sekalipun anak mencuba, anak akan berasa sedih, kecewa dan mungkin putus asa.

TIP #11- Sekiranya kalian memberikan ganjaran keluar menonton wayang atau keluar makan di restoran pilihan, cuba pastikan hanya kalian berdua sahaja dengan anak. Anak kalian mestilah menjadi individu paling penting ketika itu. Perkara terakhir yang dimahukannya adalah dua orang dewasa yang berbual tidak menghiraukannya atau adik beradik lain yang menjerit mahukan perhatian.

Afiah seringkali memberitahu saya, “Mommy, kakak rindu sangat masa mommy dengan kakak sahaja, tak ada Angah dan Isyraq.”

#mudahnyamengajarmembaca

Menambah Satu Demi Satu Bunyi

Baiklah, kalian telahpun bersedia untuk mengajar anak membaca. Ingat, pada peringkat awal ini gunakan bunyi sahaja, contohnya /a/ dan bukan nama huruf ‘ei’.

Tips#3 – mulakan dengan nama anak. Contohnya nama anak Afiah. /a/ adalah miliknya. Berikan anak peluang untuk merasai simbolnya dalam bentuk 3 dimensional.

Buat simbol /a/ dengan playdoh. Tuliskan dengan cat jari. Ajarkan anak menyebut bunyinya. Beritahu anak yang /a/ itu miliknya.

Nah, sekarang sudah kurang satu bunyi untuk diajar!

Tips#4 – Ini dua lagi huruf yang mudah diajar, /m/ untuk mommy dan /b/ untuk babah. Gunakan nama ibu ayah, pengasuh, datuk dan nenek, adik beradik untuk menambahkan lagi huruf untuk diajar.

Lebih mudah lagi, rujuk sahaja susunan bunyi yang diperkenalkan dalam Lagu Abu Ada Ayam.

Tips#5 – minta anak menutup matanya. Berikan anak plastik huruf yang berbeza bentuknya, seperti a dengan k. Minta anak membezakan mana satu yang mana.

Tips#6 – Tulis huruf besar-besar di belakang badan anak. Adakah anak dapat meneka bunyinya? Berikan juga anak peluang untuk menulis di belakang dan kalian teka. Puji anak kalian, “Wow, Afiah semakin hebat.”

Tips#7 – pilih makanan kegemarannya dan kaitkan dengan bunyi. Spaghetti bermula dengan bunyi /s/. Mee bermula dengan /m/.

Tips#8 – Minta anak dengar dengan teliti bunyi pertama dalam perkataan yang kalian sebut. Kucing bermula dengan bunyi /k/ dan burung bermula dengan /b/.

Afiah suka bermain I Spy apabila kami dalam perjalanan. “I spy with my little eyes something start with /b/..” Saya dan suami bergilir-gilir meneka. Sampai satu peringkat, Afiah pula boleh memberikan jawapannya. Seringkali objek yang dikatakan”I spy” itu tiada pun di kawasan persekitaran. Asalkan ia bermula dengan bunyi yang sama.

Ini adalah salah satu aktiviti meningkatkan kemahiran phonemic yang boleh dimulakan seawal usia 1-2 tahun.

Tips#9 – Pilih satu bunyi dan cari binatang yang bermula dengan bunyi tersebut. “Binatang yang bermula dengan bunyi /c/.” “Cicak!”. “Bagus, giliran Afiah pula.”

#mudahnyamengajarmembaca

Nor Azleen Abd Rahim

#cikgumommy

#tips3m

Kaitkan Huruf Dengan Perkara Yang Menarik

Apabila mengajar anak membaca, mulakan dengan mengajar bunyi a, i dan u dahulu. Ketiga-tiga bunyi ini adalah bunyi awal yang keluar dari mulut bayi (semasa menangis).

Menurut pakar, sesuatu perkara itu lebih mudah diingati apabila ia memenuhi dua kriteria berikut:

  1. Ianya bermakna

  2. Ianya penuh emosi (gembira atau sedih)

Tips#1 – Untuk memudahkan anak mengingat bunyi-bunyi ini, kaitkan bunyi dengan aksi yang bermakna. Contohnya:

  • bunyi /a/ macam bunyi kena panas.

  • bunyi /i/ macam aksi geli.

  • bunyi /u/ macam ulat berjalan dekat pokok.

Sambil mengajar bunyi, bolehlah bermain-main dengan anak menggunakan aksi-aksi tersebut. Setiap aksi mestilah dibuat dengan penuh emosi.

Tips#2 – Kanak-kanak sangat sukakan muzik. Jadi, kaitkan bunyi diajar dengan lagu yang mempunyai frasa yang catchy.

Contohnya /a/ dikaitkan dengan abu ada ayam. /i/ pula dikaitkan dengan itik ikut ibu. Dan /u/ dikaitkan dengan ular usik ulat.

Semasa menyanyikan lagu, buat juga aksi pergerakan yang menarik dan melibatkan keseluruhan anggota badan.

Anak mungkin sudah mempelajari ini di sekolah dan boleh memberitahu kalian. Tetapi jika anak terlupa, kalian boleh sahaja mereka sesuatu yang baru tetapi bersesuaian.

Nor Azleen Abd Rahim

#cikgumommy

#tips3m

#mudahnyamengajarmembaca

Kursus Asas Bacalah Anakku Di Kajang

Alhamdulillah, selesai Kursus Asas Bacalah Anakku di Kajang. Kursus dihadiri seramai 32 peserta. Ada yang datang dari Klang.

Kebanyakan peserta adalah guru tadika dan taska yang berhasrat menggunakan Bacalah Anakku untuk mengajar membaca.

Ada yang dah mula guna tetapi tidak pasti samada cara yang digunakan betul ataupun tidak. Ada yang baru berkira-kira nak menggunakannya.

Lebih separuh peserta membayar sendiri yuran kebijaksanaan menghadiri kursus. Tapi ada sebahagiannya yang dibayar oleh bos-bos masing-masing. Beruntunglah dapat bos yang sanggup keluarkan belanja untuk meningkatkan intelek dan kemahiran staf. Bukan senang nak dapat tau.

Kursus ini dianjurkan oleh Mmu Learning Centre. Terima kasih jemput saya. Semoga dapat bekerjasama lagi di masa hadapan.

Di akhir kursus, dapat pula jumpa kawan yang lama sungguh tak jumpa. Rumaizah Mohamad. Terima kasih datang, semoga dapat sesuatu ilmu yang bermanfaat semalam. Lupa pula nak ambil gambar berdua.

Ada rezeki, ada jodoh, jumpa lagi kita dalam kursus yang akan datang. InsyaAllah.

Nor Azleen Abd Rahim

#cikgumommy

Nak Mula Ajar Anak Membaca

Mulakan mengajar bunyi a, i dan u dahulu. Kerana ketiga-tiga bunyi ini adalah bunyi awal yang keluar dari mulut bayi (semasa menangis).

Ketiga-tiga bunyi ini juga mudah dikaitkan dengan aksi yang menarik. Contohnya:

  • bunyi /a/ macam bunyi kena panas.

  • bunyi /i/ macam aksi geli.

  • bunyi /u/ macam ulat dekat pokok.

Sambil mengajar bunyi, bolehlah bermain-main dengan anak.

Selamat mengajar membaca!

Nor Azleen Abd Rahim

#cikgumommy

#tipsajarmembaca

Kaitkan huruf dengan frasa yang catchy

Untuk membantu anak mengingat bunyi dan bentuk huruf dengan lebih mudah dan cepat, kaitkan huruf tersebut dengan frasa yang catchy.

Contohnya a dikaitkan dengan abu ada ayam. i pula dikaitkan dengan itik ikut ibu. Dan u dikaitkan dengan ular usik ulat.

Anak mungkin sudah mempelajari ini disekolah dan boleh memberitahu anda. Tetapi jika anak terlupa, anda boleh sahaja mereka sesuatu yang baru.

Nor Azleen Abd Rahim

#cikgumommy

#tipsajarmembaca

Fakta Asas Huruf

Perkara pertama yang perlu anak ketahui apabila belajar membaca adalah bunyi dan bentuk huruf dalam bahasa yang digunakan.

Kemudian, anak boleh menggabungkannya dan mengetahui apa yang dimaksudkan setiap perkataan.

Hari ini saya nak kongsikan empat fakta asas mengenai huruf:

  1. Setiap huruf ada bentuk yang berbeza. Untuk membaca, kita mestilah boleh membezakan antara huruf. Huruf a dan b dan u adalah tidak sama.

  2. Terdapat huruf besar dan huruf kecil, contohnya A dan a. Tidak perlu kelirukan anak di peringkat ini. Ajar dahulu huruf kecil a, i dan u.

  3. Huruf ada bunyi berbeza. Kita perlu tahu bunyi huruf untuk menggabungkan bunyi-bunyi dalam perkataan. Contohnya a-b-u.

  4. Setiap huruf ada nama. A dipanggil ‘ei’. Kita gunakan ini semasa menyebut susunan huruf dalam ABC atau semasa kita mengeja (walaupun anak fonik boleh sahaja mengeja secara fonik). Abaikan dahulu nama huruf ini sehingga anak telah lancar membaca.

Semoga bermanfaat.

Nor Azleen Abd Rahim

#cikgumommy

Trauma Belajar Membaca

“Buku Bacalah Anakku dah ada?”, tanya saya pada ibu pelajar yang mendaftar untuk grup baru.

Jika dah ada buku, tak perlu beli baru. Boleh guna buku sedia ada.

“Ada cikgu. Tapi saya rasa kita beli baru sahajalah.”, ujarnya.

“Ok, kenapa? Puan nak guna dengan anak kat rumah ke?”, tanya saya.

Sebolehnya saya tak galakkan parents berlatih membaca dengan buku Bacalah Anakku juga di rumah. Biasanya yang berlaku adalah proses latih tubi (drilling).

Ulang baca muka surat yang sama sampai berpuluh kali. Sampai anak bosan. Akhirnya nampak buku pun dah lari sebatu.

“Tak. Buku tu dah guna kat tadika. Cikgu tadika dia akan bulatkan perkataan mana yang dia tak dapat. Saya perasan bila sampai kat yang bulat-bulat tu saja dia macam takut-takut nak baca.”

Jangan pandang remeh trauma membaca pada anak kecil.

Apabila perkataan yang sama diulang-ulang beratus kali, atau apabila anak tidak dapat baca kita marah atau gunakan perkataan-perkataan yang tajam kepadanya, ia boleh meninggalkan trauma berpanjangan.

Ia boleh sehingga mengakibatkan anak merasa membaca adalah satu beban, yang perlu dipikul dan berat.

Tambahan lagi pada kanak-kanak yang ada masalah pembelajaran.

Kita harus jadikan belajar dan aktiviti membaca sebagai sesuatu yang menyeronokkan. Sebab membaca itu sendiri sesuatu yang menyeronokkan.

Semasa kecil saya sangat suka membaca kerana melaluinya saya boleh menjadi macam-macam. Bergantung kepada karakter dalam buku yang dibaca.

Apabila membaca kisah fairy tale, saya menjadi seorang puteri raja yang tinggal di istana kayangan. Boleh menunggang kuda sambil menyanyi di taman bunga.

Apabila membaca buku Hardy’s Boys, saya menjadi penyiasat yang bijak. Yang gemarkan misteri dan merungkainya.

Membaca memberi kita peluang menerokai dunia lain pada harga yang berpatutan. Dan ini adalah antara hak asas setiap kanak-kanak.

Kejamlah kita jika meragut peluang ini dari kanak-kanak hanya dengan menjadikan membaca itu sebagai sesuatu yang menyedihkan dan menakutkan.

Jadikan aktiviti membaca itu seronok!

Nor Azleen Abd Rahim

#cikgumommy