Seni Ajar Membaca

Bermula Dengan Perkataan

TIP#12 Bank Perkataan

Salah satu idea yang bagus dan menarik adalah membuat koleksi perkataan yang anak telah belajar membacanya.

  1. Kalian perlukan satu kotak – kotak kasut pun boleh. Tuliskan “bank perkataan” padanya. Gunakan huruf kecil.

Jika anak kalian jenis yang suka berkraftiviti, galakkan anak untuk melukis pintu dan tingkap bergril pada kotak tersebut.

Inilah tempat untuk kalian mengumpulkan segala perkataan yang boleh dibaca oleh anak.

  1. Dapatkan kad putih yang keras untuk menulis perkataan. Saya selalu gunakan manilakad setebal 225mm yang dipotong memanjang.

Tidak banyak kedai yang menjual manilakad setebal ini. Di Johor, anda boleh dapatkannya di Kaher Plentong pada harga yang lebih mudah berbanding kedai alat tulis.

  1. Tuliskan perkataan dengan terang dan jelas. Tulisan tangan yang tidak kemas boleh mengganggu kanak-kanak yang baru belajar membaca. Gunakan marker merah untuk memudahkan anak kalian membacanya.

  2. Adakah anak kalian sudah boleh membaca perkataan-perkataan tertentu? Tuliskan perkataan-perkataan ini dan masukkan ke dalam bank.

  3. Sekarang, susunkan huruf plastik atau kayu (yang anak telah diajar menyebutnya) di atas meja hadapan anak. Kalian akan membantu anak menggabung bunyi beberapa perkataan mudah.

  4. Pilih perkataan yang biasa digunakan seperti “mama”. Letak satu persatu huruf di hadapan anak, bunyikannya —> m-a-m-a.

Untuk lebih memudahkan, boleh sahaja rujuk Set Buku Bacalah Anakku untuk susunan perkataan yang diajar dari mudah ke susah.

#mudahnyamengajarmembaca

Nor Azleen Abd Rahim

#cikgumommy

#tips3m

Leave a Reply