skip to Main Content

Hari Raya PKPB

Tahun ini kelainan raya. Mungkin sebab tahun kereta terbang. Mungkin sebab wawasan 2020. Yang pastinya sebab Covid19, kita semua raya sederhana. Tapi gambar tetap ada. tiba-tiba saya tengok lain kenapa? Tahun ini beraya dengan nenek sahaja Hampir 3 bulan tak…

Read More

5 Tips Keberkatan Rezeki Untuk Cikgu

Hati ni bila dapat jumpa cikgu-cikgu lama, memang rasa berbunga-bunga. Berbunga bukan sebab apa, sebab cikgu lama ni selalu sahaja penuh dengan nasihat dan pengalaman hidup. Masa inilah kita dapat korek dan ambil jadikan panduan. Namanya Cikgu Fazidah, berkhidmat sebagai…

Read More

Mencari Pengasuh

"Esok, semua orang kena bangun pagi. Mommy nak bawa nenek pergi hospital." "Dan?", tanya Afiah. "Dan apa?" "Dan kami semua kena pergi mana?" "Semua kena ikut mommy." "Hari tu mommy kata kami semua pergi rumah Aunty Y." Aunty Y adalah…

Read More

Periksa Ovulasi Cara Manual

Hari ini adalah ulangtahun perkahwinan kami yang ke 15. Orang kata sudah masuk fasa ke-empat. Alhamdulillah, masih lagi bercinta-cinta dan bergurau manja sehingga kadang-kadang Afiah kata, “Iiiiiii, mommy dengan abah ni kan.” Dan pelukan-pelukan pula sentiasa diselit oleh anak-anak yang…

Read More

Beli Kereta Baru

Hari itu masa kami susun-susun kotak buku masuk bonet, ada yang tegur, “Cikgu Azleen dah kena beli kereta lagi besar ini.” Huhu. Masa letak jawatan tahun lepas dalam hati memadailah Persona itu. Dah habis bayar pula tu. Beberapa sesi bengkel…

Read More

Lori Pindah Rumah

Hari itu tiba-tiba Afiah beritahu saya, "Mommy, ada orang suruh kita pindah rumah." "Kita nak pindah ke mana? Siapa yang suruh pindah?", tanya saya. "Tak tahulah. Ada tulis kat luar pagar rumah kita." Kata Afiah lagi. Hmm, dalam hati saya…

Read More

Ajal Dan Maut Itu Pasti

Dalam gembira ada juga duka. Sesungguhnya ajal dan maut itu adalah pasti. Tidak dipercepatkan dan tidak dilambatkan walaupun sesaat. Semalam kami berada di KL/ Selangor meraikan majlis perkahwinan anak Pak Ude kami. Usai meraikan pengantin, kami melawat pula pakcik yang…

Read More

Tutorial Guna iMovie di iPhone

Hari itu Cikgu Masturah A. Latib tanya saya macamana nak masukkan subtitles dalam video. Saya biasanya gunakan apps Pinnacles Pro. Kena beli di Appstore. Tapi kalau video pendek-pendek 2-3 minit boleh gunakan iMovie sahaja. Didatangkan percuma dengan iPhone. Jadi, alang-alang…

Read More

Ujian dan Rezeki Dari Tuhan

Hari ini sepatutnya saya ada taklimat ringkas dengan ibu bapa Linus di sebuah sekolah Pasir Gudang berkaitan dengan Program Sekolah Angkat Whiztots. Namun, sejak semalam Angah demam dan ia berlanjutan sehingga pagi ini. Angah ada sejarah demam beserta sawan. Jadi…

Read More

Susah

“Afiah hari-hari nak lukislah mommy. Tapi Afiah dah tak tahu nak lukis apa.” Mommy kelip-kelip mata pandang Afiah yang sakan mengomel. “Afiah lukislah apa yang Afiah nampak.” “Haa?” Giliran Afiah pula membulatkan mata memandang saya, tanda tidak faham. “Lukis apa…

Read More