SAYA DITINGGALKAN

Kami berjalan menyusuri gerai-gerai itu. Ada banyak jualan, di kiri dan kanan. Suasana sungguh meriah.

“Syg penat.”

“Duduk sinilah. Abg nak tengok sampai sana.”

Yang anehnya, di belakang barisan gerai itu ada deretan rumah mewah 2 tingkat. Di bahagian hadapan rumah2 itu semuanya ada katil saiz queen.

Saya baring di atas salah satu katil. Dia berlalu. Dan saya tertidur.

Entah berapa lama saya tertidur, saya terjaga apabila saya terasa handphone dan barang saya cuba diganggu.

Apabila saya buka mata, 3 orang lelaki sedang cuba mengusik saya. Saya nampak dia melintas menuju ke arah permulaan gerai tadi tanpa menoleh ke arah saya.

Saya berusaha mengambil barangan saya sambil menegur lelaki yang mengusik. Saya ambil handphone dan menelefon dia.

“Abg kat mana? Syg nak balik.”

“Abg dah dalam kereta. Dah smpi bawah ni.”

Saya meminta dia berpatah balik mengambil saya. Terdengar sayup2 suara lelaki lain yang mengajak dia pergi segera. Dia memutuskan talian telefon tanpa mengesahkan samada dia akan berpatah balik ataupun tidak.

Saya segera bergerak ke arah permulaan gerai sementara 3 lelaki yang mengganggu tadi terus mengekori saya.

Saya duduk di bangku, hentian bas agaknya. Saya telefon dia sekali lagi.

Kali ini, suara seorang perempuan mengangkat telefon, sambil berpura-pura menjadi operator. Apabila saya bertegas ingin bercakap dengan dia, perempuan tersebut memberitahu yang dia baru sahaja sampai di rumah, dan dia sedang berehat.

“Tapi saya kat sini ni, saya nak balik. Tolong kejut abg ambil saya. Saya tak tahu nak balik.”

“Saya tak tahu. Dia tengah berehat. Awak jangan lagi kacau dia. Tunggu dia bangun.”

Telefon terus diputuskan.

Saya bingung. Saya menangis. Saya menunggu sahaja di pondok itu kerana saya tak tahu saya berada di mana, dan bagaimana saya mahu pulang.

AKhirnya matahari bersinar. Pagi. Tiada telefon. Saya menunggu sehingga tengah hari.

Saya telefon dia lagi.

“Abg tak rindu syg ke? Syg nak balik.”

Dia hanya ketawa sinis sambil memberitahu pandai-pandailah saya nak balik. Lantas dia meletakkan telefon.

“Siapa dia tu? Biy ke?”

Mula-mula memang saya ingat Biy. Tapi bila saya fikirkan semula dalam-dalam, saya panggil dia abg.

“Bukan biy. Syg panggil abg. Ex rasanya.”

“Tulah, kalau biy memang takkan biy tinggal syg mcm tu.”

Ianya hanya mimpi, tapi terasa real. Kadang2 mimpi tu sebenarnya mencerminkan perasaan kita.

Part nak balik tu hanyalah 2 tahun yang lalu. Sekarang dah takde. Mungkin sebab kejadian baru-baru ni mengimbau semula perasaan itu.

Rindu pada anak-anak membuatkan kadang-kadang terlintas di fikiran mungkin saya patut kembali supaya anak-anak membesar di hadapan saya.

Tapi, seksanya perasaan dilayan tidak seperti isteri, ia melampaui rasa rindu itu.

Saya harap dan berdoa agar suatu hari anak-anak akan faham kenapa saya ambil keputusan begini. Bukannya saya tidak sayang pada mereka, saya amat mencintai anak-anak saya.

Tetapi saya tidak akan mampu menjadi ibu yang functional untuk mereka jika saya berada dalam keadaan tertekan sedemikian.

Saya pilih saya, bukan saya menidakkan mereka. Tetapi supaya saya boleh terus ada untuk mereka.

Hak

Seorang isteri berhak untuk rasa disayangi, dihormati dan juga dilindungi.

Waktu saya luahkan perasaan kepada beliau, saya tidak rasa diri saya dilayan seperti seorang isteri. Saya tidak merasa diri saya disayangi, dihormati dan dilindungi sebab bla bla bla (saya perincikan apa yang beliau lakukan sehingga saya alami perasaan begitu).

Saya juga katakan saya faham mungkin beliau tidak bermaksud untuk membuat seperti apa yang saya katakan, tetapi saya tidak dapat lari dari merasakan apa yang saya rasa. Itu adalah perasaan saya.

Saya minta beliau ubah cara beliau melayan saya supaya saya dapat merasa disayangi, dihormati dan dilindungi.

Beliau kata itu hanyalah perasaan saya sahaja, beliau tak ada pun buat seperti yang saya katakan. Saya hanya melebih-lebih. Dan akhir ayat beliau adalah saya menyusahkan beliau.

“Baik, jika sayang ni menyusahkan, lepaskan sayang.”

Saya tidak merancang yang pertemuan kami ini akan berakhir dengan saya meminta dilepaskan dari perkahwinan ini.

Malahan tidak pernah terlintas di fikiran saya untuk bercerai. Bagi saya berkahwin itu untuk sepanjang hayat.

Walaupun rasa sayang itu sedikit demi sedikit berkurangan selepas bertahun-tahun saya meminta perhatian dari beliau, saya masih lagi berharap dan berusaha agar perkahwinan ini dapat diteruskan.

Tapi bila saya dikatakan menyusahkan suami, itu titik akhir untuk saya.

“Boleh, tapi abang nak anak-anak, semua anak-anak dengan abang sepanjang masa.”

Seperti halilintar membelah bumi, saya diam. Saya tarik nafas dan bangun meninggalkan meja.

Saya tidak ada jawapan untuk itu. Berpisah dengan anak-anak yang selama ini menyusu dengan saya, makan saya suap, saya mandikan, lapkan, pakaikan baju, tidur di atas lengan saya?

Anak-anak kekuatan saya. Mereka lah mendorong saya meneruskan perjuangan ini.

Saya tangguhkan sambung belajar, saya tolak naik jawatan, saya berhenti kerja, semuanya untuk anak-anak.

Untuk mereka tidak bersama saya, saya perlukan masa untuk berfikir.

Hari ke berapa pun entah

Saya tak kira dah hari ni dah masuk hari ke berapa. Entahlah. Penting ke untuk tahu hari ke berapa?

Yang pasti makan ke laut dalam. Saya kena fix makanan yang mudah untuk dimakan setiap hari.

Apa kata menu begini:

7 am Breakfast: telur 2@3 biji, roti 2 keping atau wrap 1.

10am snack kalau lapar buah-buahan

1pm lunch nasi, ayam atau ikan, ulam, sambal

3pm snack kalau lapar buah-buahan

7pm dinner protein sahaja tanpa karbs, salad/ ulam

Malam kalau lapar buah-buahan lagi.

Senaman setakat ini saya berjaya maintain 30 minit minimum setiap hari. Bagus kan?

Cuma saya nak kena adjust jadual sebab saya perlu bersenam waktu pagi. Mungkin selepas sarapan atau sebelum snack pagi.

Sekarang saya bersenam pada pukul 7. Tapi kalau saya nak dinner pada waktu itu, maka jadual bersenam saya perlu diubah.

Pukul 5-7 tidak boleh diganggu sebab itu biasanya waktu saya vc dengan b.

Alhamdulillah, walaupun berjauhan, kami sama-sama ambil berat tentang waktu bersama ini.

Kasih sayang itu perlu dipupuk dan dibaja selalu gais. Ingat tu.

Cara paling mudah dan hampir zero cost untuk memupuk kasih sayang adalah dengan berkomunikasi selalu.

Komunikasi itu penting dalam perhubungan.

Seterusnya tidur memang jauh ke laut tak jumpa daratan. Saya pun tak pasti macamana nak betulkannya.

Saya cuba tidur awal tetapi tidak berjaya. Mungkin kita betulkan dengan bangun awal pula.

Saya kena paksa diri saya bangkit dari katil pukul 7 pagi dan tidak membuat cubaan untuk kembali sehingga saya selesai bersenam, mandi dan sarapan.

Okay tak?

Hari ke-empat

Semalam dalam kesibukan melayan anak-anak tak sempat dan terlupa nak menulis catatan harian.

Hari ni kita cuba lagi.

Bangun pagi tetapi masih lagi tidur semula selepas vc b. Entahlah bila nak timbul kekuatan itu. Kena paksa diri ini sebenarnya kan.

Makan huru hara sikit hari ni. Atas permintaan Afiah, saya masak ayam kurma. Tiba-tiba pula rasa nak sesuaikan ayam kurma tu, saya masaklah nasi minyak.

Tapi sebab semalam tak terfikir nak masak nasi minyak, sayur yang ada cumalah kangkung, jadi buatlah kangkung goreng belacan.

Makan dua kali sambil suapkan anak-anak. Masing-masing manja tak pandai suap sendiri bila sampai sini.

Tak apalah, seminggu sekali jer pun. Jadi saya layabkan aje. Sambil tu berbual-bual.

Hampir terlupa nak exercise. Tapi gagahkan hati. Benarlah apa-apa yang kita baru nak jadikan habit, memang kena paksa.

Dapatlah buat lebih sikit dari 30 minit, sambil tu ada berhenti setelkan anak-anak mandi.

Yang bestnya adalah bila tengah-tengah bersenam, jam bagi petanda yang dah berjaya capai target steps pada hari ini.

Perghhhh, hari ni lebih 5000 steps.

Bagi orang yang average stepsnya adalah 2000 je, memang bangga gile. Small steps untuk mencapai 10k.

Saya tahu bahawa badan saya naik sebab saya kurang bergerak. Memang saya makan tu kadang2 banyak, tapi banyak hari yang saya makan kurang dari kalori.

Jadi sepatutnya ada kalori defisit. Tapi bila saya kurang bergerak, kalori defisit itu tidak membantu saya untuk mengurangkan lemak.

Saya mesti bersenam. Mesti mengubah habit dan lifestyle saya.

Saya nak jadi diri saya yang lebih baik.

Hari kedua

1st, walaupun pagi tadi bangun pukul 7, lepas vc b, sekali lagi aku tidur. Tapi sejam je hari ni. Selepas beberapa kali snooze alarm akhirnya bangun 9.30. Sebab ada appointment pukul 10.

Aku kena buat lebih banyak appointment waktu pagi nampaknya untuk memaksa diri bangun.

2nd, breakfast makan nugget, kentang dan telur.

Kemudian lunch makan nasi,’ayam asam pedas bersama bendi dan ikan goreng.

Dinner pula makan nugget dan kentang.

Bukan pilihan yang sihat tapi nak perabiskan isi dalam peti ais. Tapi bila pikir2 kan kembali, siapa yang paksa aku perabiskan.

Nanti bila habis aku akan beli baru juga kan. Sepatutnya aku biarkan saja. Tunggu anak2 balik sini boleh masak untuk diorang.

3rd, hari ni berjaya paksakan diri lagi bersenam 30 minit. Alhamdulillah.

Jumlah step meningkat ke 4,755. Sikit2 kita naikkan sampai cecah 10k ya.

Dan sekarang 11.30 malam aku dah baring atas katil. Harapnya dapat tidur awal.

Esok plannya lepas vc b aku nak workout terus 30 minit.

Breakfast esok kita buat omelette dengan tomato dan bayam. Lunch makan nasi goreng ikan. Dan untuk dinner, kita masak bihun sup.

Kena beli sedikit groceries esok.