READ ALOUD KEPADA KANAK-KANAK: KEPENTINGAN DAN KAEDAHNYA

Read Aloud adalah teknik membacakan buku kepada anak-anak. Dengan cara yang betul, Read Aloud dapat membantu meningkatkan imaginasi kanak-kanak dan memupuk minat membaca dari awal kepada anak.

Sertai kami dalam program Bual Bicara Fonik bersama
✅ Prof Madya Dr Abdul Halim Masnan, Pensyarah Jabatan Pendidikan Awal Kanak-kanak UPSI
✅ Puan Atikah Desa, Pengasas Faqeeha Reader Phonicsmart Langkawi
untuk membincangkan topik Kebaikan Read Aloud Kepada Anak-anak serta Kaedah Melaksanakannya.

Program akan berlangsung pada:
Tarikh: 16 September 2021
Hari: Khamis
Masa: 11.30 pagi hingga 1 tengah hari

Program akan dipancarkan secara langsung di grup Facebook Resepi Anak Pintar (https://www.facebook.com/groups/resipianakpintar)

Tiada bayaran dikenakan untuk menyertai program ini. PERCUMA!

Tanda dalam kalendar anda sekarang!!

Hari Raya PKPB

Tahun ini kelainan raya. Mungkin sebab tahun kereta terbang. Mungkin sebab wawasan 2020.

Yang pastinya sebab Covid19, kita semua raya sederhana. Tapi gambar tetap ada.

tiba-tiba saya tengok lain kenapa?
Tahun ini beraya dengan nenek sahaja
Hampir 3 bulan tak berjumpa nenek dan cucunya
Me and my lovingly husband
The boys
Afiah and me, Azmina bad mood hari ni, tak berapa nak bergambar
Afiah
Of course, it’s me

*السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ*بِسْمِ ٱللهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ_*

Salam Syawal Tuan Puan*_

Saya *Cikgu Azleen*, pengasas WHIZTOTS dengan rendah hati ingin memohon ampun dan maaf atas segala silap salah, kata-kata atau perbuatan yang terdahulu atau terkemudian, yang jelas atau terselindung, yang sedar atau tak sedar, yang sengaja atau tidak disengajakan dan yang besar mahupun kecil dari pihak saya dan team WHIZTOTS sepanjang kita berurusan.

Moga ibadah kita sepanjang BULAN RAMADAN ini diberkati dan diterima ALLAH SWT dan Syawal ini memberi lebih keberkatan, kegembiraan dan kesejahteraan untuk kita semua.

InsyaAllahآمِيْنُ يَا رَبَّ الْعَالَمِيْنَ_*

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI. TAQABALALLAHU MINNA WA MINKUM BARAKALLAHU FIIKUUM*

_ٱللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ 

Salam Ukhwah, _*

Cikgu Azleen sekeluarga dan seluruh Team WHIZTOTS*_

5 Tips Keberkatan Rezeki Untuk Cikgu

Hati ni bila dapat jumpa cikgu-cikgu lama, memang rasa berbunga-bunga. Berbunga bukan sebab apa, sebab cikgu lama ni selalu sahaja penuh dengan nasihat dan pengalaman hidup. Masa inilah kita dapat korek dan ambil jadikan panduan.

Namanya Cikgu Fazidah, berkhidmat sebagai guru sekolah rendah lebih dari 30 tahun. Sudah lama pencen, lebih 20 tahun. Suaminya sepupu kepada suami saya.

Walau pertama kali jumpa, mesranya macam dah berkenalan 10 tahun. Mungkin memang kerana keramahannya, mungkin juga kerana cikgu bertemu cikgu.

Banyak sekali yang dikongsikan, tapi beberapa perkara ini ingin sangat saya kongsikan dengan anda.

1. Keberkatan rezeki itu melampaui jumlah wang yang kita perolehi.

2. Kadang-kadang, gaji besar pun masih juga tak cukup-cukup. Setiap bulan ada sahaja masalah yang timbul. Kereta rosak, anak sakit, barang hilang, kecemasan di kampung, dan macam-macam lagi.

3. Bila bekerja, pastikan amanah. Mengajar ikut masa, jangan culas walau sedikitpun. Mengajarlah sepenuh hati, dengan kasih sayang. Layan pelajar ibarat anak kita sendiri.

4. Lebih baik lagi bila libatkan diri secara aktif dalam koko. Mungkin ia boleh jadi penambah berkat apabila ada yang terkurang dalam jadual kita mengajar.

5. Berkat itu apabila ianya sedikit, ia mencukupi. Apabila banyak, ia boleh dikongsikan dengan orang yang kita sayang.

Ada banyak lagi, mungkin lain kali berjumpa boleh berkongsi lagi.

Rasa macam tak cukup masa 2 jam duduk berbual. Semoga Cikgu Fazidah panjang umur, diberkati dan dimurahkan rezeki serta kesihatan.

Nor Azleen Abd Rahim
#cikgumommy
#powerupmychild

Mencari Pengasuh

“Esok, semua orang kena bangun pagi. Mommy nak bawa nenek pergi hospital.”

“Dan?”, tanya Afiah.

“Dan apa?”

“Dan kami semua kena pergi mana?”

“Semua kena ikut mommy.”

“Hari tu mommy kata kami semua pergi rumah Aunty Y.”

Aunty Y adalah pengasuh yang baru saya ambil bekerja pada bulan lepas.

Baik orangnya. Pengasih dan penyayang. Menjaga anak-anak saya seperti anaknya sendiri. Walaupun dia belum punya anak sendiri.

Bagaimanapun, beberapa hari yang lepas saya meminta Aunty Y berhenti kerja.

Puncanya adalah beliau kerap juga tidak hadir, hadir lambat, kadang-kadang minta keluar ke sana dan ke mari.

Baru kerja 6 minggu sudah lebih 3 hari berlaku keadaan sebegitu.

Jadi walaupun beliau bagus, saya terpaksa melepaskan beliau pergi.

Menyimpan pekerja yang ada masalah kehadiran akan memberi beban yang tidak munasabah terhadap perkembangan perniagaan. Sukar untuk saya membuat rancangan jika saya tidak boleh mempercayai samada beliau akan hadir kerja atau tidak.

Tambahan lagi selepas raya ini saya jangkakan akan ada banyak kerja luar seperti bengkel dan kursus. Jadi jika tiba-tiba pada hari yang saya perlu ke luar dan pengasuh tidak datang, bagaimana keadaannya.

Maka saya membuat pilihan berat, iaitu meminta Y berhenti jika beliau tidak boleh memberi komitmen.

Pengasuh ibarat tangan kanan saya. Jika tangan kanan tidak ada, sangat sukar untuk anggota lain melaksanakan tugasnya. Habis jem satu badan.

Sekarang, saya perlu mencari pengasuh lain. Sukar tetapi pastinya lebih mudah dari menghadapi kemungkinan pengasuh tiba-tiba tidak hadir. Tanpa sebab yang munasabah.

Azleen
#cikgumommy

Periksa Ovulasi Cara Manual

Hari ini adalah ulangtahun perkahwinan kami yang ke 15. Orang kata sudah masuk fasa ke-empat. Alhamdulillah, masih lagi bercinta-cinta dan bergurau manja sehingga kadang-kadang Afiah kata, “Iiiiiii, mommy dengan abah ni kan.”

Dan pelukan-pelukan pula sentiasa diselit oleh anak-anak yang merasa cemburu. Cemburu kerana merasakan mommy dan abah patut memeluk mereka sahaja. Haha.

Ya, ulangtahun perkahwinan yang ke-15 tetapi Afiah baru nak masuk 7 tahun. Bukan semuanya indah dalam perkahwinan.

Ramai yang menyangka saya berkahwin lewat, kerana itu mendapat anak juga pada usia yang lewat. Hakikatnya kami melalui 8 tahun pertama tanpa anak, tanpa pernah mengandung dan gugur, tanpa juga bersalin dan meninggal. Saya pasti yang pertama itu lebih baik perasaannya dari yang dua situasi lain itu. Alhamdulillah.

Kami juga pernah melalui saat-saat bertemu sanak saudara dan diasak dengan pertanyaan, bila nak dapat anak, kau merancang eh, pergilah berurut dengan si polan dan si polan, makanlah itu dan ini, berdoalah lebih lagi.

Saat-saat yang menikam jiwa dan buat air mata jatuh berderaian. Bukan tidak mahu anak, bukan merancang, bukan juga tidak berusaha pemeriksaan kesihatan, berurut, makan dan berdoa.

Cuma seringkalinya Allah SWT lebih tahu apa yang kita perlukan, bukan apa yang kita mahukan.

Saya ini memang suka membaca. Banyaklah buku-buku berkaitan bagaimana mahu mengandung yang saya beli dan baca. Dari perubatan sains moden sehinggalah perubatan India dan Cina. Bahkan juga saya baca “Guide for The Idiots”.

Dari pengetahuan-pengetahuan yang saya perolehi melalui bacaan saya itu, digabungkan sehingga berjayalah mendapat 3 cahaya mata sekarang. Alhamdulillah.

Jadi hari ini, saya nak kongsikan sedikit teknik yang saya gunakan untuk mendapatkan dua anak yang pertama, Afiah dan Azmina.

  1. Rekodkan setiap tarikh-tarikh penting untuk mengandung. Tarikh datang haid. Tarikh bersama suami. Saya gunakan apps Period Calendar. Ada untuk Android dan juga iOs.

  2. Dari tarikh-tarikh datang haid yang direkodkan, cuba kenalpasti waktu ovulasi yang berpotensi.

Disinilah timbulnya masalah saya kerana haid yang tidak teratur. Waktu itu, kitaran haid saya tidak menentu. Paling cepat 36 hari dan ada yang sehingga 60 hari.

Kitaran haid dikira dari hari pertama datang haid sehinggalah sehari sebelum haid yang berikutnya.

Orang normal haidnya 28-32 hari. Pentingnya kitaran ini adalah untuk meneka waktu ovulasi (waktu subur dan berpotensi besar untuk mengandung). Ovulasi berlaku 14 hari sebelum haid yang berikutnya.

Ya, 14 hari sebelum. Bukan 14 hari dari hari haid pertama.

Apabila kitaran haid tidak menentu adalah sukar untuk menentukan bilakah 14 hari sebelum haid yang berikutnya. Jadi ia selalu berubah-ubah dan tidak tepat.

Saya gunakan langkah ketiga berikut untuk menentukan waktu ovulasi.

  1. Semasa ovulasi berlaku, pangkal rahim rendah ke bawah dan mudah dicapai. Faham? Hihi.

Pertama sekali, semasa ovulasi biasanya terdapat discaj lendir. Lendirnya lebih pekat dan seperti putih telur (telur mentah). Apabila dipegang dengan dua jari dan ditarik, ia tidak akan putus.

Untuk mengesahkan ovulasi, perlu memeriksa secara manual. Paling mudah dilakukan secara mencangkung. Gunakan jari hantu untuk memeriksa kedudukan pangkal rahim. Masukkan jari ke situ.

Lebih senang untuk membezakan kedudukan pangkal rahim apabila kita cuba dahulu dalam keadaan tidak subur. Ketika ini, pangkal rahim jauh dan jari tidak akan dapat mencapai apa-apa. Macam kosong gitu.

  1. Apabila telah dapat sahkan ovulasi ini, bolehlah buat panggilan telefon kepada suami dan minta pulang kerja awal. Huhu. Tak payahlah kita jelaskan apa yang berlaku seterusnya.

Ya, ada juga dijual kit pemeriksaan ovulasi ini di farmasi. Tetapi pada harga RM10 sebatang ketika itu dan hanya boleh digunakan sekali sahaja, bagi yang kitaran haidnya tidak menentu seperti saya, ia agak berkos juga.

Semasa mendapatkan Afiah, saya mencuba selama 6 kitaran haid. Dan semasa Azmina pula, hanya 2 kitaran haid. Ketika Isyraq, kitaran haid saya sempurna 28 hari. Jadi tak perlu pemeriksaan manual. Boleh teka sahaja.

Dan ya juga, semasa cuba mengandung saya turunkan antara 5 ke 10 peratus berat badan.

Begitulah, susah nak cerita sebenarnya. Tapi ada yang bertanya, maka saya harap ini bermanfaat.

Doakan perkahwinan kami terus kekal bahagia hingga ke jannah. Amin.

Nor Azleen Abd Rahim

#cikgumommy

Beli Kereta Baru

Hari itu masa kami susun-susun kotak buku masuk bonet, ada yang tegur, “Cikgu Azleen dah kena beli kereta lagi besar ini.” Huhu.

Masa letak jawatan tahun lepas dalam hati memadailah Persona itu. Dah habis bayar pula tu.

Beberapa sesi bengkel akhir-akhir ini memang rasa nak beli lori. Hahaha. Tak muat dah persona nak mengangkut kotak buku, bahan-bahan bengkel. Belum lagi anak yang 3 orang itu diusung ke sana ke mari.

Dan bengkel pula kami gerak dalam team. Tak berdaya saya kalau seorang-seorang nak buat bengkel. Paling kurang saya akan bawa dua staff. Kalau ramai macam bengkel semalam, ada 5 staff tidak termasuk saya.

Lagi ramai peserta, lagi ramai staff diperlukan untuk melicinkan perjalanan program. Masing-masing ada peranan dan tugas sendiri.

Jumpa jugalah kenderaan yang berkenan di hati. Automatik. Hahaha. Sekian lama bawa manual weh.

Berkali-kali soalan saya kepada suami adalah apakah ruang bonetnya lebih besar dari persona. Persona saya boleh muatkan dua beg golf.

Selain itu yang menjadi kriteria adalah 7 seater. Senang nak bawa mak-mak berjalan. Hihi.

Kita cubalah mohon beli. Kalau kerja gomen dulu gerenti lepas. Dah tak kerja ini, tak pastilah bank sudi bagi pinjaman atau tidak. Berdoalah untuk saya, semoga dipermudahkan urusan jual beli ini.

Nor Azleen Abd Rahim

#cikgumommy

Kena cuba duduk belakang. Kadang-kadang jadi mem besar ada driver. Hahaha.

Ini pula faktor yang menyebabkan rasa macam tak nak beli. Tv dalam kereta. Sudah buat syarat dengan anak-anak. Maksima sekali masa tengok tv adalah 30 minit sahaja.

Begitu dashboardnya. Ada banyak fungsi. Saya suka.

Lori Pindah Rumah

Hari itu tiba-tiba Afiah beritahu saya, “Mommy, ada orang suruh kita pindah rumah.”

“Kita nak pindah ke mana? Siapa yang suruh pindah?”, tanya saya.

“Tak tahulah. Ada tulis kat luar pagar rumah kita.” Kata Afiah lagi.

Hmm, dalam hati saya ini rasanya saya pasti tidak ada buat pinjaman dengan Along. Suami saya pun tidak berani berbuat demikian. Siapa pula yang tulis suruh kami pindah rumah.

Lama berfikir barulah saya teringat akan papan iklan lori pindah rumah yang dipasang pada tiang lampu betul-betul di pintu pagar rumah saya.

“Oh kakak, orang tu dia ada lori. Kalau kita nak pindah rumah, boleh sewa lori dia untuk angkat barang. Dia buat iklan sahaja.”

Afiah kelip-kelip mata sambil mengerutkan dahi cuba memahami penerangan saya.

“Ohh, kakak ingatkan dia nak suruh kita pindah.”

Begitulah, anak yang sedang mempelajari bahasa mudah tersilap faham. Terutamanya ayat-ayat pengiklanan yang mengelirukan.

Sebab itu, kerajaan ada memperuntukkan peraturan dan undang-undang dalam beriklan. Sebagai individu bertanggungjawab kita hendaklah memastikan iklan kita menggunakan ayat yang mudah difahami, telus dan tidak mengelirukan.

Antara perkara-perkara yang harus diambilberat dalam membuat iklan adalah:

  1. Hakcipta material dalam iklan tidak boleh kepunyaan orang lain tanpa meminta kebenaran secara bertulis terlebih dahulu. Contohnya memgambil gambar dari google search dan terus letakkan dalam iklan. Bahaya ini.
  2. Gunakan bahasa yang mudah difahami khalayak ramai.
  3. Tidak menggunakan perkataan superlatif seperti “paling, nombor 1, top” atau perkataan yang mengandungi “ter”.
  4. Penggunaan perkataan seperti “100%, murni, asli” mestilah dibuktikan secara bertulis oleh pihak berkuasa yang mempunyai authority dalam bidang berkenaan.
  5. Penggunaan perkataan “Halal” mestilah disertakan dengan kebenaran dari Majlis Agama Islam yang berkenaan.
  6. Tanda asterik (*) hanya boleh digunakan untuk memberikan perincian tentang produk. Bukan untuk mengelirukan kualiti, cara penghasilan ataupun harga produk berbanding yang diiklankan.
  7. Penggunaan perkataan “satu-satunya” mestilah diperincikan dalam hal apa, dan disertakan dengan bukti yang menunjukkan ianya adalah satu-satunya produk dalam bidang tersebut.
  8. Iklan tidak boleh menimbulkan atau memainkan perasaan takut kecuali untuk tujuan positif.
  9. Penggunaan testimoni hanyalah mewakili orang perseorangan, bukan mewakili kumpulan orang atau lembaga tertentu.

Sudahlah, cukuplah sembilan perkara ini dahulu sebagai panduan kita membuat iklan. Nak patuhi yang sembilan ini pun sudah cukup sukar barangkali. Huhu.

Selamat membuat iklan yang beretika.

Ajal Dan Maut Itu Pasti

Dalam gembira ada juga duka. Sesungguhnya ajal dan maut itu adalah pasti. Tidak dipercepatkan dan tidak dilambatkan walaupun sesaat.

Semalam kami berada di KL/ Selangor meraikan majlis perkahwinan anak Pak Ude kami.

Usai meraikan pengantin, kami melawat pula pakcik yang uzur di Selayang.

Sampai di Johor pukul 4 pagi. Dan 8 pagi menerima berita kematian pakcik tersebut.

Begitu banyak pak cik dan mak cik yang pergi meninggalkan keluarga kami dalam minggu ini.

Marilah kita sama-sama menyedekahkan Al-Fatihah dan mendoakan agar roh-roh mereka, Allahyarham Abdul Basit bin Mokri dan Allahyarhamah Rogayah Kadir, ditempatkan bersama mereka yang Allah SWT kasihi.

Amin.

P.s: Keduanya tidak meninggal serentak.