Kesedaran Fonemik

Aktiviti Kesedaran Fonemik Untuk Anak Berusia 3 ke 4 Tahun

Menurut Bond & Dykstra dalam kajiannya bertajuk The Cooperative Research Programme in First Grade Instruction pada tahun 1967, petanda utama bahawa seseorang kanak-kanak itu boleh membaca dengan cekap adalah kesedaran fonemiknya.
.
Kesedaran fonemik adalah kebolehan untuk mendengar dan memanipulasikan bunyi secara lisan.
.
Hari ini saya ingin kongsikan 1 aktiviti kesedaran fonemik yang sesuai dilaksanakan bersama anak berusia 3 ke 4 tahun.
.
Aktiviti #1 Namakan Bunyi Itu
.
Ini adalah aktiviti untuk meningkatkan kebolehan mendengar dan membantu anak untuk fokus kepada bunyi. Dalam aktiviti ini, kita akan menggunakan bunyi-bunyi yang biasa di dengar tetapi kurang diberi perhatian dalam kehidupan seharian.
.
Anda perlu menyediakan rakaman (guna sahaja handphone atau cari di youtube) bunyi-bunyi yang kerapa anak dengar. Contohnya:

  • bunyi kipas
  • bunyi pintu di tutup atau dibuka
  • bunyi kereta/ motor/ lori
  • bunyi wisel
  • bunyi batuk/ bersin/ ketawa
    .
  1. Mulakan aktiviti dengan meminta anak baring, menutup mata dan mendengar bunyi.
  2. Minta anak sebutkan bunyi yang didengar secepat mungkin.
    .
    Untuk menambahkan cabaran, apabila anak sudah biasa dengan rakaman bunyi tersebut, anda boleh memainkan 2 bunyi berturut-turut dan minta anak menyebutkannya secara berturutan.
    .
    Seterusnya, tambahkan pula bunyi yang ketiga.
    .
    Apabila anak sudah cukup mahir menyebut bunyi dalam siri berturutan, anda boleh berikan mereka siri yang sama, tetapi buangkan salah satu bunyi. Minta anak mengenalpasti bunyi yang hilang pula.
    .
    Untuk anak-anak lebih berusia tetapi masih sukar membaca lancar, mereka mungkin telah kehilangan peluang untuk belajar kesedaran fonemik. Tetapi masih belum terlambat untuk dibantu.
    .
    Anda boleh cuba untuk menambahkan bunyi yang pelik-pelik dan lucu dalam aktiviti ini. Bunyi-bunyi ini boleh dimuat turun di laman web http://www.grsites.com/sounds/ dan juga http://www.soundsnap.com .
    .
    Aktiviti mendengar bunyi sebegini dapat membantu anak memberi fokus kepada kemahiran mendengar mereka. Seterusnya, anda boleh menukar bunyi-bunyi tersebut kepada bunyi-bunyi dalam bahasa pertuturan yang ingin di ajar.
    .
    Selamat mencuba.
    .
    .

Leave a Reply