Mummy Anak 3 - Tips Parenting

CARA SETTING REMINDER KELAS ANAK

“Cikgu, boleh tak minta tutor hantar mesej remind kelas 10 minit sebelum? Saya selalu lupalah kelas anak.”
.

“Erkkk..”
.

“Minta maaf puan, kelas kami back to back selama 2 jam. Tutor ada masa lebih kurang 5-10 minit sahaja antara kelas untuk mereka merekod kelas yang telah dijalankan dan bersedia untuk kelas berikutnya. Kadang-kadang nak pergi tandas atau nak minum air pun tak sempat. Jadi saya tak boleh nak suruh tutor hantar mesej reminder sebegitu.”
.

“Saya cadangkan puan download Google Calendar di handphone dan gunakannya untuk reminder kelas anak. Saya sendiri pun set reminder kelas di Google Calendar sebab biasalah, dengan schedule harian kita yang sibuk, memang kadang-kadang saya sendiri pun lupa kelas.”
.

Hari ini saya nak kongsikan dengan kalian bagaimana nak settingkan reminder kelas anak dengan menggunakan Google Calendar.
.

Mula-mula, pergi download Google Calendar kat Appstore atau Google Playstore. Tapi kalau korang guna android, rasanya Google Calendar ni memang dah pre-installed.
.

Kemudian korang buka Google Calendar ni, korang klik butang ‘+’ kat bawah kiri, dan klik ‘event’. Kalau korang guna bahasa melayu, pepandailah sendiri translate ya.
.

Masukkan tajuk, contohnya “Kelas Ungku”. Ungku tu nama anak saya. Korang letaklah nama anak korang. Setkan tarikh kelas yang terdekat, dan juga masa kelas.
.

Kemudian, korang klik “more option”. Klik “does not repeat”. Pilihlah kelas anak korang tu setiap minggu ke, setiap bulan ke, setiap tahun. Kalau kelas membaca online, 2 kali seminggu, korang kena setkan semua step yang sama ni 2 kali, 1 kali untuk setiap 1 hari.
.

Kemudian, skrol ke bawah sampai jumpa gambar loceng. Kat sinilah tempat kita nak setkan reminder. Korang boleh pilih, nak reminder by emel, atau nak reminder kat hp sahaja. Boleh pilih nak 10 minit sebelum, 30 minit sebelum, sejam sebelum, 12 jam sebelum.
.

Dah siap tu jangan lupa klik save.
.

Ulang step ni untuk semua kelas anak korang. Lepas ni, takdelah lagi kes terlupa kelas ya.
.

Untuk penjelasan yang lebih detail, boleh klik kat deretan gambar di bawah ini.
.

Semoga bermanfaat.
.

Leave a Reply