skip to Main Content
Home Schooling Vs Home Learning

Home Schooling vs Home Learning

Mengapa disebut home schooling dan bukannya home learning? Sedangkan istilah home learning itu lebih tepat maksudnya.

Hari ini bersekolah sudah menjadi suatu perkara wajib dalam norma kehidupan kita sehinggakan jika tidak menghantar anak ke sekolah pada usia 5 ke 6 tahun kita merasakan telah melakukan satu hal yang berdosa besar.

Oleh itu ianya adalah satu hal membela diri dengan menggunakan istilah home schooling bagi menyatakan yang kita pun menyekolahkan anak kita.

Sedangkan yang berbeza hanyalah persekitaran dan kaedahnya.

Asas kepada bersekolah adalah belajar. Belajar pula boleh dilakukan di mana sahaja, pada bila-bila masa dan dalam apa jua keadaan.

Sekolah adalah salah satu cara untuk belajar.

Jadi, bagi parents yang mengamalkan homeschooling, tidak perlu berasa rendah diri, dan bagi parents yang menghantar anak ke sekolah juga tidak perlu berasa bangga hati.

Kita ingin menyelami ke dalam realiti yang perlu dipersoalkan, adakah benar bersekolah itu automatik belajar?

Hari ini, ada ramai orang muda berkelulusan SPM/ STPM dan bukan sedikit graduan universiti dengan keputusan peperiksaan yang cemerlang. Tetapi, ramai pula di kalangan orang muda kita ini yang menganggur.

Malaysia adalah sebuah negara yang kaya dengan sumber asli serta pesat pembangunan teknologinya. Jika tidak, masakan begitu banyaknya warga asing dan PATI berpusu-pusu ingin memasuki negara ini demi mencari rezeki.

Apa yang orang muda ini belajar di sekolah dan universiti?

Ini adalah salah satu fakta bahawa belajar di sekolah belum tentu berkesan. Dalam erti kata lain, bersekolah belum tentu belajar.

InsyaAllah, dalam posting yang lain kita akan bincangkan pula apakah erti dan maksud belajar yang sebenarnya.

This Post Has 0 Comments

Leave a Reply