Seni Ajar Membaca

Kelebihan Kaedah Fonik Bacalah Anakku

Dalam Program Intensif Membaca Cuti Sekolah Whiztots, kami menggunakan Kaedah Fonik Gabung Bunyi Bacalah Anakku.

Hari ini saya nak kongsikan kelebihan-kelebihan yang anak anda akan perolehi apabila membaca dengan kaedah ini:

1 Senang

Dalam kaedah ini anak hanya perlu ingat 28 bunyi sahaja dan menguasai teknik gabung bunyi. Dengan 2 perkara ini, anak akan boleh membaca hampir semua perkataan yang wujud dalam bahasa Malaysia.

2 Mudah

Kaedah ini mudah dikuasai anak kerana ianya logik. mmm dengan aaa digabungkan akan jadi “ma”. Cuma ’em’ dengan ‘ei’, jadi apa? Tidak akan jadi “ma”.

3 Lancar

Anak membaca lancar dengan menggabung bunyi. Anak tidak mengeja-ngeja dan tidak juga menghafal suku kata. Walaupun perkataan yang baru, perkataan yang tidak pernah diajar, ataupun perkataan yang panjang.

4 Mengasah Kognitif

Anak menggunakan pengetahuan akademik iaitu bunyi-bunyi huruf yang diajar dalam mengasah kemahiran kognitifnya, iaitu menggabungkan bunyi-bunyi tersebut semasa membaca.

5 Pelbagai Bahasa

Bukan setakat Bahasa Malaysia sahaja, dengan menggunakan pengetahuan gabung bunyi ini, anak akan boleh membaca dalam pelbagai bahasa seperti Bahasa Inggeris, Jawi, Bahasa Arab, bahkan mungkin Tamil dan Mandarin sekalipun asalkan anak diajar bunyi-bunyi dan simbolnya dalam bahasa tersebut.

Cukuplah setakat 5 ini sahaja kelebihan yang saya kongsikan kali ini. Semoga bermanfaat.

Klik share ya, terima kasih!

Leave a Reply