Mengajar Membaca

5 Aktiviti Ajar Anak Membaca Usia 0-2 Tahun

Membaca adalah sebahagian daripada perkembangan bahasa. Jika nak anak mudah belajar membaca, pastikan perkembangan bahasa anak dipupuk dengan baik.

Hari ini saya nak kongsikan 5 aktiviti yang boleh dilakukan bersama anak berusia 0 hingga 2 tahun untuk membantu memupuk perkembangan bahasa mereka.

Aktiviti 1
Bercakap dengan anak.

Nak cakap apa? Cakap apa sahaja. Terutamanya apa yang sedang berlaku disekelilingnya.

Bila nak mula bercakap dengan anak? Seawal dari dalam kandungan. Semasa mengandung sekitar minggu 23 ke 27, bayi sudah boleh mula mendengar.

Bagaimana nak bercakap dengan anak? Cakap sahaja macam biasa. Seperti berbual. Bayi berusia 0-2 bulan sudah mula mengeluarkan bunyi-bunyi seperti aaaa dan uuuu.

Dan siapa yang nak kena cakap dengan anak? Siapa sahaja yang berada di persekitarannya. Ibu, ayah, abang dan kakak, datuk dan nenek, pengasuh. Pendek kata siapa sahaja yang berpeluang berinteraksi dengan anak hendaklah sama-sama membantu proses perkembangan bahasa ini.

Aktiviti 2
Akui, acknowledge, ulang semula bunyi-bunyi yang dikeluarkan oleh bayi.

Bayi berusia 0-2 bulan sudah mula mengeluarkan bunyi-bunyi seperti aaa dan uuu. Ulang semula bunyi ini kepada bayi setiapkali dia mengeluarkannya.

Begitu juga apabila bayi semakin besar pada usia 7-12 bulan. Bayi akan mula menggabung bunyi seperti maaa, baaa, ulang semula bunyi-bunyi ini setiapkali bayi menyebutnya.

Aktiviti 3
Tiru ekspressi wajah bayi dan berlebih-lebihan

Pernah main baa baa cak dengan bayi? Nah, ini aktiviti yang sangat bayi untuk membuat ekspressi wajah yang berlebih-lebihan.

Buat muka terperanjat sehingga bayi ketawa terkekeh-kekeh.

Eh, tapi janganlah pula meniru ekspressi wajah bayi yang menangis sehingga berlebih-lebihan. Kasihan.

Aktiviti 4
Bacakan buku cerita setiap hari.

Kalian boleh gunakan buku yang sama berulangkali. Ini kerana pada kali pertama kalian membacanya, bayi belum boleh menangkap setiap perkataan yang kalian sebutkan.

Setiap kali kalian mengulang baca, bayi akan dapat mendengar perkataan yang sama berulang kali dan mengingatinya.

Kajian menunjukkan kanak-kanak lebih sukakan sesuatu yang boleh dijangka, bukan kejutan. Jadi apabila membaca buku yang sama, anak sudah boleh berinteraksi sama kerana mengetahui plot seterusnya.

Aktiviti 5
Berikan bayi cermin untuk melihat mulutnya semasa dia membuat bunyi

Apabila mengajarkan bunyi, penting untuk memastikan kedudukan bibir dan lidah betul. Barulah bunyi yang dikeluarkan juga betul.

Nah, itu dia 5 aktiviti yang boleh dilakukan bersama bayi berusia 0 hingga 2 tahun. Semoga aktiviti-aktiviti ini dapat membantu perkembangan bahasa bayi kalian.

Dan apabila perkembangan bahasanya berlaku dengan baik, lebih mudah untuk mengajarkannya membaca kelak.

Semoga bermanfaat.

Sumber: Wiring The Brain For Reading

Leave a Reply