Sama Tak?

Hari ini Angah ikut Kakak ke kelas Seni Visual dengan Ticer Zaira Ara. Setiap kali kelas pun Angah ikut. Hihi.

Tapi hari ni agak istimewa sebab Angah balik dan pegang lukisan ini sambil tanya pada mommy, “Mommy, sama tak?”

Hahaha. Tak samalah sayang. Manakan sama anak mommy dengan monyet itu.

Begitulah anak-anak.

Apabila mereka dapat menyempurnakan sesuatu aktiviti mereka sukakan pujian.

Siapa yang tidak sukakan pujian? Orang dewasa pun gilakan pujian. Kalau tidak, tidaklah berebut-rebut mahu jadi yang nombor satu.

Sebagai ibu, setiap kali anak melakukan aktiviti saya akan hargai usahanya. Bukan hasilnya.

Mommy suka Angah nak ikut kakak pergi kelas seni (walaupun Ticer terpaksa sahaja terima sebab bila Angah dah turun kereta Angah tidak mahu balik).

Mommy bangga Angah mewarnakan monyet ini sendiri (walaupun rasanya tidak ikut skema warna yang Ticer beri).

Mommy sayang Angah.

Penghargaan membuatkan seseorang merasa kepunyaan. Merasa dirinya penting dan dihormati.

Penghargaan tidak memerlukan hadiah yang mahal-mahal beratus ribu. Juga tidak memerlukan majlis besar-besaran dengan jemputan dif-dif kehormat.

Mari hargai usaha anak-anak kita, kecil atau besar, hargailah usaha mereka.

Penghargaan membina keyakinan diri.

Nor Azleen Abd Rahim

#cikgumommy belajar menghargai

Sindrom Anak Tengah

Anak tengah dikatakan selalu rasa kurang disayangi. Maklumlah, ibu sibuk dengan adik. Ayah pula biasanya lebih mudah melayan karenah kakak atau abang yang lebih besar.

Setiap hari ada sahaja yang akan Angah tangiskan dan amukkan. Hendak mandi pun menangis, hendak makan pun mengamuk bahkan kadang-kadang hendak tidur pun ada sahaja perkara yang mengguris hatinya.

Tambahan pula pelatnya menyebabkan kami sukar memahami mesej yang cuba disampaikan. Lalu bertambah kuatlah tangisan dan amukannya.

Saya juga anak tengah. Semasa kecil sering merasa diri kurang disayangi berbanding adik-beradik yang lain.

Pernah satu tahap saya menyelinap masuk ke bilik emak untuk mencari di mana letaknya surat beranak saya. Masa itu baru tahu bahawa jika anak angkat ada catatan pada surat beranak.

Awas, emak saya tidak tahu rasanya ini. Tapi kejap lagi dia bacalah agaknya posting ini. Hahaha. Maafkan anakmu, emak!

Berbalik cerita mencari bukti bahawa saya anak angkat, malangnya saya gagal jumpa surat beranak saya. Entah di mana emak simpan masa itu. Bukan sekali saya mencuba, berkali-kali.

Akhirnya saya pasrah bahawa memang kurang disayangi oleh emak dan abah. Hahaha. Sementelahanan lagi, seawal tingkatan 1 saya sudah dihantar tinggal di asrama.

Bertambah-tambahlah perasaan kononnya kurang disayangi.

Kebetulan pula, adik saya bezanya kurang 2 tahun. Jadi saya juga membuat andaian mungkin kerana itu saya merasa kurang kasih sayang.

Tidak sempat bermanja sudah dapat adik. Ada adik bayi sudah tentu perhatian emak beralih kepada bayi.

Begitu juga dengan jiran-jiran dan saudara-mara. Bila berjumpa sibuk bertanya kakak sudah sekolah, sekolah di mana, sudah pandai baca.

Kemudian tegur pula adik bayi, Allah comelnya bayi, sudah berapa bulan, sudah pandai merangkak, sudah pandai membaca?. Ek eh, over soalan itu.

Kurang sekali yang mahu tanya tentang anak tengah ini. Sehingga seringkali juga nama anak tengah pun mereka lupa. Aduh duh sakitnya hati ini.

Itulah perasaan saya semasa kecil. Dan berbekas sehingga sekarang.

Walaupun sekarang sudah tahu yang itu hanyalah perasaan sahaja. Bukan realiti.

Tapi kesannya kepada perlakuan saya semasa kecil adalah besar.

Sama seperti angah, saya mudah menangis dan mengamuk kerana perkara-perkara kecil yang tidak orang fahami.

Hati menjadi sangat sensitif sehingga orang fikir saya cuma mengada-ngada dan berlebih-lebihan.

Tapi masa kecil mana tahu mahu beritahu emak dan abah bahawa diri rasa kurang disayangi sehingga menyangka sendiri anak angkat.

Lagi-lagi bila emak, abah dan kakak kerap bergurau mengatakan mereka jumpa saya di tepi jalan estes Mado’s kerana rupa paras saya yang tinggi, kurus dan hitam.

Oleh kerana itu, saya sekarang sangat berhati-hati dengan Angah. Cuba sedaya upaya memastikan dia tidak terasa kurang disayangi, apatah lagi merasa yang dia bukan anak mommy.

Sebagai ibu bapa, saya berhati-hati dengan apa yang saya ucapkan kepada Angah. Tiada gurauan mengatakan dia anak yang ditemui di tepi jalan, atau diberi orang.

Setiap hari ucapkan “Mommy sayang angah. Angah anak mommy” dan pelukan 10 saat.

Sekarang Angah juga sudah pandai membalas “Ngah yang mi” maksudnya Angah sayang mommy.

Walaupun banyak baju Afiah yang turun kepadanya, Angah tetap mendapat baju-baju baru yang dibeli khusus untuk Angah. Jadi boleh bayangkan bahawa baju Angah jauh lebih banyak dari orang lain.

Apabila bertemu dengan anak tengah yang lain terutamanya yang kedua, saya akan memastikan saya menegurnya juga, selain dari abang, kakak dan adiknya.

Sindrom anak tengah ini memang sukar difahami, pelik, kadang-kadang boleh buat naik darah tetapi percayalah yang ianya benar.

Tahfiz Terbakar, 23 Nyata Maut Dikuburkan, 7 Nyawa Lagi Mahu Diselamatkan Atau Dibiarkan Mati

Hari ini viral kertas siasatan Polis yang tercatat biodata penuh anak yang dituduh bertanggungjawab atas kebakaran tahfiz.

Aduhai, luluh hati mommy bila lihat usia anak-anak tersebut. Baru belasan tahun.

Ternyata akalnya belum matang. Emosinya tidak stabil.

Mungkin asyik disuruh pendam pendam dan pendam. Biasalah, anak lelaki tidak boleh menangis, nanti lembik katanya. Pendam.

Akhirnya hanya kerana perkara kecil sahaja ia meletup membakar diri.

Kawan-kawan,

Anak yang dikatakan jahat kerana membunuh itu tidak jadi jahat dengan sendirinya. Tidak ada anak yang lahir dengan gen dna pembunuh.

Islam kata anak itu ibarat sehelai kain putih yang bersih lagi suci.

Yang mencorakkannya bukan sahaja ibu bapanya, tapi juga orang dewasa di sekelilingnya.

Hari ini kita mudah sekali melabel anak itu nakal, anak ini degil, anak itu keras kepala, anak ini bodoh.

Tanpa kita selami jiwa dan emosinya.

Anak kecil tidak seperti orang dewasa, yang mampu luahkan perasaannya, ketidakpuasan hatinya.

Anak kecil hanya tahu menangis, merengek, menghentak kaki dan akhir menjerit-jerit apabila orang sekeliling tidak memahaminya.

Tatanglah emosi anak. Berikanlah kasih sayang. Buatkanlah dia mengerti bahawa dia penting di hati kita. Yakinkan dia bahawa dia adalah “seseorang” untuk kita.

Tidak kira samada kita ibu bapa, guru ataupun sekadar jiran tetangga. Kita punya peranan mengelakkan peristiwa ini berulang juga.

EQ BEFORE IQ!

Nor Azleen Abd Rahim

#cikgumommy

Pantun Melayu

Burung kenek-kenek terbang cucur atap,

Pesan datuk nenek rajin-rajin baca kitab.

Burung kenek-kenek terbang atas pagar,

Pesan datuk nenek rajin-rajinlah belajar.

Burung kenek-kenek hinggap tepi pandan,

Pesan datuk nenek rajin-rajin jaga badan.

Burung kenek-kenek hinggap tepi telaga,

Pesan datuk nenek budi bahasa budaya.

Dua tiga hari ni saya menyanyikan lagu-lagu ini kepada Isyraq sewaktu memandikannya. Angah jeling sahaja. Afiah pun sibuk nak dengar dan tanya kenapa.

Menurut buku Wiring The Brain For Reading dan juga merujuk kepada piramid kemahiran membaca, kebolehan memahami perkataan berima adalah salah satu ciri penting dalam kesedaran fonemik.

Selama ini saya nyanyi nursery rhymes, bahasa Inggeris. Puas juga saya fikir nursery rhymes dalam bahasa Melayu. Kalau anda tahu, sila kongsikan dalam komen ya.

Kemudian saya teringat pantun-pantun hujungnya mesti berima. Selain daripada berima, ianya juga diselitkan dengan nasihat-nasihat untuk anak.

Nampak tak, betapa 50 tahun lalu belum ada lagi kajian tentang otak untuk membaca tetapi datuk nenek yang mencipta pantun-pantun ini sudah diilhamkan oleh Allah SWT untuk mendidik anak. MasyaAllah.

  1. Membina litar membaca melibatkan proses mengitar-semula neuron bahasa, auditori dan visual. Tetapi lebih banyak pada bahasa dan auditori. Justeru, kesedaran fonemik amat penting dalam langkah awal untuk mengajar anak membaca.

  2. Salah satu ciri penting dalam kesedaran fonemik adalah kebolehan mengenalpasti perkataan yang berima, kebolehan mengenalpasti perkataan yang mempunyai sebutan yang sama, samada di depan, di belakang atau di tengah.

  3. Antara aktiviti yang boleh dilakukan adalah menyanyikan lagu kanak-kanak yang berima. Nyanyian mestilah ceria dan mempunyai intonasi yang baik (tinggi rendah suara). Pilih 1 atau 2 lagu sahaja diperingkat permulaan. Boleh juga menyanyikan lagu Abu Ada Ayam dan Cory The Cat. Buat aksi.

  4. Selepas anak biasa (familiar) dengan lagu tersebut, cuba hilangkan bahagian akhir lagu. Tunggu untuk anak menyambungnya. Ini boleh dilakukan sedari bayi lagi. Tapi dah tentulah bayi akan menjawab dengan bahasa bayi.

  5. Di peringkat seterusnya, tukarkan 1 perkataan pada baris lagu kepada perkataan lain. Lihat samada anak dapat mengecam kesilapan tersebut.

  6. Bagi anak yang lebih besar, boleh minta anak gantikan dengan perkataan berima lain. Walaupun mungkin maknanya tidak sesuai atau perkataan diberi tidak bermakna, layankan sahaja. Kerana yang diperlukan dalam peringkat ini adalah kebolehan anak mengenalpasti ritma, bukan pemahaman. Pemahaman boleh dibuat di waktu lain.

Nor Azleen, Abd Rahim.

#cikgumommy juga cikgu menyanyi (lagu kanak-kanak sahaja)

Tikar Terlipat

Dari dalam tandas, boleh dengar suara Angah menangis meraung-raung.

Tapi bukan jenis tangisan sakit, lebih kepada tangisan minta perhatian.

Namun, masih rasa tak syok nak mandi dan menyelesaikan hajat.

Maka, mommy pun keluar ke depan dan menggunakan nada suara yang tegas dan muka serius, “Angah nak apa?”

Angah menuding jari ke hujung bilik.

“Nak apa?”

Masih lagi dijawab dengan raungan dan tudingan jari.

“Kakak, Angah kenapa?”

Kakakpun bercerita. Puncanya hanyalah sudut tikar terlipat.

“Angah bangun pergi betulkan.”

Angah bangun dan betulkan sudut tikar yang terlipat akibat proses Kakak mengangkat Isyraq.

Tangisan dan raungan berhenti.

  1. Anak berusia sekitar 2 ke 3 tahun memang sedang fasa perfectionist. Segalanya mahu sempurna. Segalanya mahu tersusun.

Masa Afiah usia begini kami mengambil masa yang sangat lama membeli barang di Tesco kerana dia tolong mengemas barang-barang yang tidak tersusun, tolong meletakkan kembali barang-barang yang ditinggalkan oleh pelanggan lain kerana tak jadi beli.

Masa itu kami dah risau dah jika Afiah ada sindrom, Allah lupa pula namanya.

Tapi lepas buat semakan melalui pembacaan dan bertanya pakar kanak-kanak, rupanya ianya adalah memang sifat kanak-kanak pada usia ini.

  1. Anak usia 2-4 tahun juga self-centric. Berpusatkan dirinya. Dia merasakan yang dunia sekeliling ini berpusatkan dirinya. Segalanya adalah tentang dia.

Sebab itu mudah mengamuk, tantrum tak tentu hala.

Bila sudah mengamuk, susah pula mahu dipujuk. Alahai.

  1. Menengking dan memukul tidak akan menyelesaikan amukan anak pada usia ini. Ia hanya akan menambahkan hormon cortisol yang menyebabkan stress berlebihan pada otak.

Ibu bapa kena lebih banyak bersabar. Bersabar dari menengking dan memukul. Juga kena bersabar dari memujuk dengan menyogok barang yang tidak munasabah.

Saat-saat seperti ini mengingatkan saya kembali bagaimanalah ibu bapa saya menjaga saya dahulu.

Semoga Allah SWT memelihara dan mengasihani kedua ibu bapa kita sepertimana mereka memelihara dan mengasihani kita semasa kita masih kecil dahulu. Amin.

Nor Azleen Abd Rahim

#cikgumommy feeling touching.

Bodoh dan Kurang Ajar

Hari tu sedang syok-syok saya mengepam di meja makan, sayup-sayup saya dengar suara Afiah yang bermain di luar rumah.

Tengok sini Afiah buat, bodoh.”

Saya diam sebentar nak pastikan benarkah apa yang saya dengar.

Tengoklah sini, bodoh, Afiah buat.”

Terus saya panggil Afiah masuk.

Dengar ceria Afiah berlari masuk kerana mungkin ingat mommy nak beri coklat. Hahaha.

Saya tanyakan Afiah adakah dia tahu makna perkataan bodoh. Dia menggeleng kepala.

Lantas saya terangkan kepada dia yang bodoh itu berlawanan maksud dengan pandai. Bodoh itu maksudnya tidak tahu atau tidak pandai.

Dan apabila digunakan dalam ayat seperti yang Afiah gunakan tadi ia beerti menghina orang lain.

Saya pesan supaya tidak gunakan perkataan bodoh itu sewenang-wenangnya. Afiah mengangguk faham.

Beberapa hari selepas itu, dengar lagi Afiah bermain di luar.

Jangan macam tu lah, kurang ajar.”

Ah, sudah. Mana lagi pula belajar perkataan ini.

Sekali lagi Afiah dipanggil dan ditanyakan maksud kurang ajar.

Sekali lagi Afiah menggeleng menyatakan tidak tahu maksudnya.

Saya tak tahu dari mana dia kutip perkataan-perkataan tersebut kerana kami jarang sangat menggunakannya. Nak kata tak pernah guna tu mustahil pulak kan.

Apapun, dari mana dia kutip perkataan-perkataan ini adalah kurang penting berbanding memberitahunya bahawa perkataan-perkataan sebegini boleh membawa maksud yang kurang baik.

Kita tak dapat nak kawal perkataan-perkataan dan perbuatan-perbuatan buruk dari ditemui oleh anak kita (kecuali jika kita simpan sahaja anak tersebut di almari kaca perhiasan).

Tetapi kita dapat membantu memberi panduan kepada anak bagaimana membuat pilihan yang bijak.

Ini zaman internet. Segalanya saling berkaitan. Segalanya dihujung jari.

Anak-anak perlukan panduan untuk memilih perkara baik, bukan dihalang dari mengetahui perkata tidak baik.

Jika susah, simpan sahaja anak dalam almari kaca buat perhiasan.

Azleen

#cikgumommy

Apa Bezanya Selepas Berhenti Kerja?

Semalam, selepas tamat Pertandingan Tarian tu, kami lepak-lepak belanja anak-anak Az-Zaffan makan KFC.

Sambil tu seorang rakan bertanyakan bagaimana kehidupan saya selepas berhenti kerja. Apakah perubahan dan perbezaan dengan semasa bekerja?

Saya terdiam sebentar sebelum memberi jawapan yang saya gembira dan tidak menyesal dengan keputusan diambil. Tetapi kalau cerita tentang perbezaan dan perubahan memang ada jurang yang besar.

Dulu walau anak tiga sempat juga saya menonton rancangan kegemaran saya di televisyen seperti CSI, rancangan lawyer tu apa ya namanya dan macam-macam lagi dalam sehari. Pasti ada masa walau pendek untuk saya duduk menonton.

Sekarang, anak masih tiga tetapi sangat susah saya nak mencari peluang menonton televisyen. Saya pun macam hairan kenapa jadi begitu. Saya tak punya masa untuk duduk sahaja.

Itu perbezaan besar bagi orang yang suka menonton televisyen seperti saya.

Perbezaan lagi besar adalah apabila saya mula mengambil pekerja dan menjadi majikan. Kena pastikan juga hak dan kebajikan pekerja terjaga.

Lepas saya berhenti hari tu juga ada saya sembang-sembang dengan guru besar. Bila saya ceritakan rutin harian, mingguan dan bulanan saya, ustaz kata, “Eh, macam lagi sibuk ya. Kata nak berhenti jaga anak, nanti tak dapat juga nak jaga anak.”

Ya, memang rutinnya lagi sibuk tapi saya ada kebebasan untuk menyusun jadual saya sendiri, juga untuk membawa anak bersama saya ke mana saya pergi apabila perlu.

Kan beza besar itu?

Bekerja dengan berpaksikan Allah SWT sebagai pemberi rezeki membolehkan kita melakukan perkara yang benar tanpa perlu tunduk kepada arahan-arahan yang tidak berapa benar.

Sukar sebenarnya bekerja makan gaji berbanding berniaga.

Namanya pun makan gaji, orang makan nasi.

Sudahlah, saya ada sedikit masa mahu melipat baju sambil menonton televisyen sebelum anak-anak bangun mahukan sesuatu.

Nor Azleen Abd Rahim

#cikgumommy

Seronok Ada Anak vs Seronok Tiada Anak


Seronoknya tengok anak bergelimpangan macam ni, pukul 12 tengah hari di bulan puasa.

Bila lihat keadaan mereka bertiga bergomol-gomolan, saya pasti teringat keadaan 8 tahun awal perkahwinan yang tiada anak lagi.

Keadaan yang sehingga saya hampir pasti mungkin saya memang ditakdirkan tidak punya anak sendiri hingga mati.

Ya, hanya orang yang pernah tidak punya anak sahaja benar-benar memahami perasaan itu.

Keadaan di mana kita sanggup berikan apa sahaja asalkan Allah SWT kurniakan satu, cukup walau hanya satu anak sendiri.

Ada anak ni seronok, tapi tiada anak juga seronok.

Seronoknya ada anak bila pagi-pagi bangun lihat muka mereka yang comot dengan air liur basi itu buat mak rasa gembira.

Seronoknya tiada anak boleh bangun lewat pagi dan nampak muka suami tenang-tenang kat sebelah. Boleh jadi ambil cuti hari itu. 

Seronoknya ada anak bila balik kerja stress lihat telatahnya mak lupa langsung tentang kerja.

Seronoknya tiada anak bila stress baling sahaja baju ke dalam kereta dan ajak suami “Jom jalan” tak perlu pikir banyak.

Seronoknya ada anak bila masak macam-macam ada orang yang nak makan.

Seronoknya tiada anak lepas makan cuma basuh pinggan sahaja yang boleh siap dalam 5 minit.

Seronoknya ada anak bila tengok movie di tv boleh bergumpal-gumpal beramai-ramai depan tv.

Seronoknya tiada anak boleh tengok midnight movie di panggung wayang sambil belai-belai tangan suami.

Seronok itu di hati, kita yang tentukan.

Dan orang lain tidak boleh curi keseronokan kita.

Biar apapun yang ingin mereka katakan.

Semoga pasangan yang belum punya anak dan inginkan anak akan dapat apa yang mereka mahukan.

Aamin.

Notis Letak Jawatan

Selepas mencuba selama lebih sebulan, dapat juga jumpa GB semalam.

Mencuba tu bukan apa, ada masanya ke sekolah, GB urusan luar, ada masanya saya sendiri yang kecut perut nak meluahkan. 🤢

Lepas dapat meluahkan ayat, “Ustaz, saya nak letak jawatan.” Rasa ringan kepala 😄

InsyaAllah, semoga perjalanan saya homeschooling anakanda bertiga ini dipermudahkan, bulan Mei adalah bulan terakhir.

Kena naik sekolah 1 bulan juga untuk lengkapkan notis. Bolehlah cium puas-puas bilik pemulihan yang saya huni selama hampir 9 tahun.

Belum masuk mode sedih lagi 😂

Sempat juga celebrate hari guru sekali lagi harapnya.. 😍😍😍

Dan dengan itu juga bermakna saya ada tambahan slot kelas membaca pada bulan Jun. 😄

Siapa nak hantar anak, bolehlah WhatsApps 0173329298 mulai sekarang untuk masukkan nama di senarai menunggu.

Minggu depan kita start pra-pendaftaran ya 😬

Nak lagi mudah, klik link berikut untuk whatsapps www.wasap.my/+60173329298/fonikjun

Mommy comel menghitung hari, Nor Azleen Abd Rahim

Bayi Muntah Bila Menyusu?

Isyraq selalu muntah..

Tapi takdelah saya risau sangat – sebab dia kentut, perutnya tidak keras, kelakuan normal, dan muntahnya hanya semasa atau selepas menyusu.

Selain tu ianya juga tidak projectile. Lebih kepada macam meleleh gitu.

Ketiga-tiga anak macam ni juga.

Yang tak bestnya adalah mommy bau masam susu jer.

Abis tudung dan baju bercorak muntah susu.

Mak-mak kalau tengok mungkin paham.

Yang belum mak-mak tu agaknya apalah dalam pikiran mereka. Selekeh benor hakak ni 😅

Anyway, thanks dr Hairin Anisa Tajuddin sharekan pasal topik ni..

Juga ada tips dan triks untuk cuba atasi isu ini.

Saya dah cuba setakat beberapa jam yang lepas ni..

Harapnya positif..

Nor Azleen Abd Rahim
Professional Mommy