• Asas Membaca - Pembangunan Bahasa - Seni Ajar Membaca

    5 Cara Meningkatkan Pengalaman Membaca Anak Anda

    Membaca adalah hobi yang menarik dan penting untuk perkembangan intelektual anak-anak. Bagaimana kita dapat menjadikan pengalaman membaca anak-anak menjadi lebih berkesan dan mendalam? Artikel ini akan menggambarkan lima cara untuk meningkatkan pengalaman membaca anak anda dengan memberikan sentuhan sensasi yang unik.

    1. Pilih Buku yang Sesuai

    Pemilihan buku yang sesuai adalah langkah pertama dalam meningkatkan pengalaman membaca anak anda. Pastikan buku tersebut sesuai dengan umur dan minat mereka. Buku yang menarik akan merangsang minat mereka dalam membaca. Bila anak memilih buku sendiri, ini dapat memberi mereka rasa tanggungjawab terhadap pengalaman membaca mereka.

    2. Jelajahi Cerita dengan Suara dan Ekspresi

    Membaca bukan hanya mengenai perkataan di atas halaman, tetapi juga tentang membawa cerita itu hidup. Berikan karakter dalam buku tersebut suara yang unik. Gunakan intonasi yang betul untuk mengekspresikan emosi watak-watak dalam cerita. Ini akan membantu anak anda merasai kisah dan menjadikannya lebih menarik.

    3. Diskusikan dan Bertanya Soalan

    Setelah membaca, berikan peluang kepada anak untuk berbincang tentang cerita itu. Bertanyalah tentang watak-watak, plot, dan apa yang mereka pelajari daripada cerita itu. Ini bukan hanya membantu mereka berfikir kritis, tetapi juga memahami cerita dengan lebih mendalam. Diskusi ini juga memperluaskan pandangan mereka dan memupuk kemahiran berfikir kritis.

    4. Aktiviti Berkaitan dengan Cerita

    Mengaitkan aktiviti dengan cerita adalah cara yang hebat untuk meningkatkan pengalaman membaca. Anda boleh mencuba membuat seni yang berkaitan dengan cerita, memasak makanan yang disebutkan dalam buku, atau menghasilkan persembahan mini berdasarkan cerita tersebut. Aktiviti ini tidak hanya membuatkan pembelajaran lebih menyeronokkan, tetapi juga membantu anak memahami dan mengingati cerita dengan lebih baik.

    5. Cipta Kenangan Bersama-sama

    Membaca bersama anak adalah peluang untuk mencipta kenangan bersama. Jadikan ia suatu rutin yang istimewa, seperti sebelum tidur atau pada hujung minggu. Ini bukan hanya membantu mengukuhkan hubungan anda dengan anak anda, tetapi juga mengajar mereka tentang pentingnya literasi dan mencintai membaca. Kenangan ini akan menjadi berharga dalam perkembangan mereka.

    Membaca dengan sensasi bukan sahaja tentang membaca perkataan, tetapi juga tentang menjadikan pengalaman membaca anak anda lebih berwarna dan bermakna. Dengan mengamalkan cara-cara ini, anda dapat memupuk cinta membaca dalam anak anda dan membantu mereka menjadi pembaca yang lebih bijak dan imaginatif. Ini adalah langkah penting dalam membentuk perkembangan intelektual mereka.

  • Prasekolah - Seni Ajar Membaca - Tips Parenting

    5 Cara Menyemai Tabiat Membaca Di Kalangan Kanak-Kanak Prasekolah

    Membaca adalah salah satu kemahiran yang paling penting yang perlu ditanamkan kepada anak-anak sejak awal. Kanak-kanak prasekolah adalah masa yang baik untuk menyemai tabiat membaca ini, karena ketika inilah mereka mulai membentuk asas untuk kemahiran membaca yang akan mereka bawa sepanjang hidup.

    Di bawah ini, kami akan berkongsi 5 cara efektif untuk menyemai tabiat membaca di kalangan kanak-kanak prasekolah.

    1. Ciptakan Lingkungan Membaca yang Menyeronokkan
      Pertama sekali, penting untuk menciptakan ruangan membaca di rumah. Anda boleh meletakkan rak buku yang menarik di sudut yang selesa, di mana anak-anak dapat memilih sendiri buku-buku mereka. Pastikan juga ada cahaya yang mencukupi dan tempat duduk yang selesa untuk membaca bersama anak-anak.
    2. 1 Cerita 1 Hari
      Salah satu cara terbaik untuk menyemai tabiat membaca anak-anak adalah dengan membacakan cerita setiap hari. Pilihlah buku-buku yang sesuai dengan usia mereka dan bacakan dengan suara yang penuh semangat. Ini akan membantu mereka menanamkan minat terhadap membaca.
    3. Bawa Anak-anak ke Perpustakaan
      Mengunjungi perpustakaan adalah pengalaman yang sangat berharga untuk anak-anak. Mereka dapat melihat pelbagai buku dan meminjamnya untuk dibawa pulang. Selain itu, perpustakaan selalu mengadakan sesi membaca anak-anak yang boleh menjadi aktiviti menarik untuk seluruh keluarga.
    4. Ajak Anak-anak Berbual Tentang Buku
      Setelah membaca buku bersama anak-anak, ajak mereka berbual tentang cerita itu. Tanyakan kepada mereka apa yang mereka suka tentang buku tersebut, siapa watak kegemaran mereka, atau bahagian mana yang paling menarik. Ini akan membantu mereka berfikir lebih mendalam tentang cerita dan mengasah kemampuan berkomunikasi mereka.
    5. Setkan Waktu Khusus untuk Membaca
      Buatlah jadual waktu khusus untuk membaca bersama anak-anak . Ini boleh menjadi rutin sebelum tidur atau waktu rehat petang. Dengan menetapkan waktu khusus ini, anda menunjukkan bahawa membaca adalah hal yang penting dalam kehidupan mereka.

    Menyemai tabiat membaca di kalangan anak-anak prasekolah adalah pelaburan berharga demi masa depan mereka. Dengan menciptakan persekitaran yang menyokong dan menunjukkan tauladan melalui membacakan cerita setiap hari, anda dapat membantu mereka mengembangkan tabiat membaca yang kuat. Ingatlah bahwa setiap anak belajar dengan cara yang berbeza, jadi bersabarlah dan nikmatilah prosesnya. Dengan sokongan yang tepat, mereka akan membesar menjadi pembaca yang tegar yang hebat.

  • Asas Membaca - Komunikasi - Pembangunan Bahasa - Seni Ajar Membaca

    5 Manfaat Membaca Awal bagi Perkembangan Anak

    Membaca adalah salah satu kemahiran paling berharga yang dapat diajarkan kepada anak sejak awal usia. Meskipun anak-anak belum memasuki sekolah, membaca awal memiliki manfaat besar dalam perkembangan mereka.

    Berikut adalah lima manfaat penting membaca awal bagi perkembangan anak.

    1. Pengayaan Perkembangan Kosakata

    Membaca awal memberikan anak akses kepada pelbagai perkataan dan frasa yang mungkin tidak mereka temui dalam perbualan seharian. Melalui buku, anak dapat mengenal kosakata yang lebih luas, yang akan membantu mereka berkomunikasi dengan lebih baik. Mereka akan menjadi lebih percaya diri dalam menyampaikan idea dan perasaan mereka.

    2. Meningkatkan Imaginasi dan Kreativiti

    Buku anak-anak penuh dengan cerita-cerita yang menarik dan gambar-gambar yang menginspirasi. Ini merangsang imaginasi anak dan membantu mereka berfikiran kreatif. Dalam dunia teknologi sekarang, membaca adalah cara yang bagus untuk membantu anak tetap berhubung dengan sisi kreatif mereka.

    3. Peningkatan Kemahiran Komunikasi

    Membaca bersama anak adalah peluang untuk meningkatkan kemahiran berkomunikasi mereka. Mereka belajar bagaimana menggunakan perkataan dengan betul dan memahami konteks perbualan melalui cerita dalam buku. Ini akan membantu mereka berinteraksi dengan orang lain di masa depan.

    4. Asas Literasi yang Kuat

    Membaca awal adalah asas literasi yang kuat. Anak-anak yang terbiasa membaca sejak awal usia lebih mudah mengembangkan kemahiran membaca dan menulis ketika mereka memasuki sekolah. Mereka sangat cekap dalam memahami struktur bahasa dan menganalisis teks dengan lebih baik.

    5. Memupuk Budaya Membaca

    Salah satu manfaat paling berharga dari membaca awal adalah memupuk budaya membaca. Anak-anak yang merasa minat dan terlibat dalam membaca cenderung menjadi pembaca yang rajin dan berpengetahuan sepanjang hidup mereka. Mereka menganggap membaca sebagai kegiatan yang menyeronokkan dan memuaskan.

    Kesimpulan, membaca awal memiliki manfaat yang signifikan bagi perkembangan anak. Ini membantu memperkaya kosakata, merangsang imaginasi, meningkatkan kemahiran berkomunikasi, memberikan asas literasi yang kuat, dan yang terpenting, memupuk budaya membaca. Dengan memberikan anak akses ke buku dan membacanya bersama mereka, anda memberikan hadiah berharga yang akan membimbing mereka menuju masa depan yang cerdas dan berpengetahuan.

  • Asas Membaca - Pembangunan Bahasa - Seni Ajar Membaca - Tips Parenting

    5 Teknik Terbaik untuk Membantu Anak Belajar Membaca

    Membantu anak belajar membaca adalah salah satu langkah penting dalam membantu mereka mengembangkan kemahiran yang kritis untuk kehidupan. Membaca adalah pintu gerbang ilmu pengetahuan, imaginasi, dan pemahaman dunia. Oleh kerana itu, penting bagi ibu bapa untuk menyokong proses belajar membaca anak-anak mereka dengan teknik-teknik yang efektif.

    Berikut adalah lima teknik terbaik yang dapat membantu anak anda belajar membaca.

    1. Membaca Bersama: Salah satu cara terbaik untuk membantu anak belajar membaca adalah dengan membaca bersama mereka. Bacalah buku-buku yang sesuai dengan usia mereka dan ajak mereka untuk membaca secara bergilir-gilir. Ini membantu anak anda merasai bahawa membaca adalah aktiviti yang menyeronokkan dan penting.
    2. Menggunakan Buku Berwarna-warni: Buku-buku dengan gambar-gambar berwarna-warni dapat menarik perhatian anak-anak. Gambar-gambar ini membantu anak anda membuat hubungan antara perkataan dan objek sebenar dalam dunia nyata. Selain itu, warna-warni membuat pembelajaran lebih menyeronokkan.
    3. Menggunakan Kaedah Fonik: Kaedah fonik adalah teknik yang mengajarkan anak-anak mengaitkan bunyi dengan simbol (huruf). Ini adalah asas penting dalam membaca. Anda dapat menggunakan kad simbol atau permainan yang mengajarkan anak-anak mengenalpasti bunyi-bunyi lalu mengaitkannya dengan perkataan.
    4. Menggunakan Cerita Pendek: Anak-anak sering kali lebih tertarik pada cerita-cerita pendek yang menarik. Mulakan dengan cerita-cerita pendek yang sesuai dengan tahap kemahiran membaca mereka. Ini membantu mereka merasa berjaya dan termotivasi untuk terus belajar.
    5. Melawat ke Perpustakaan: Perpustakaan adalah sumber daya luar biasa untuk membantu anak anda belajar membaca. Bawa anak anda ke perpustakaan setempat dan biarkan mereka memilih buku-buku yang mereka minati. Ini akan memberi mereka rasa tanggung jawab atas proses pembelajaran mereka dan memupuk minat membaca mereka.

    Jika anda mengamalkan teknik-teknik ini dengan kesabaran dan dorongan positif, anak anda akan memiliki asas yang kukuh semasa anak belajar membaca. Ingatlah bahawa perkembangan setiap kanak-kanak adalah berbeza, jadi penting untuk mengakui dan meraikan pencapaian mereka, sekecil apapun. Dengan dorongan yang tepat, anak anda akan menjadi pembaca tegar yang berdikari.

  • Komunikasi - Pembangunan Bahasa - Seni Ajar Membaca

    Pembangunan Bahasa Pada Kanak-Kanak: Asas Kekuatan Masa Depan

    Bahasa adalah aspek penting dalam pembangunan kanak-kanak yang seringkali dianggap remeh. Namun, kemahiran berbahasa bukan hanya sekadar menghasilkan kata-kata. Ia adalah tapak asas untuk kejayaan dalam pelajaran dan interaksi sosial di kemudian hari. Artikel ini akan membincangkan pentingnya pembangunan bahasa pada kanak-kanak dan memberikan tips untuk membantu anak anda memperoleh kemahiran berbahasa yang kukuh.

    1. Baca Bersama Anak Anda

    Aktiviti membaca bersama anak adalah satu cara yang mudah dan berkesan untuk membantu dalam pembangunan bahasa. Membaca buku dengan anak bukan hanya memperkaya kosa kata mereka, tetapi juga membantu mereka memahami struktur bahasa dan naratif.

    2. Perbanyakkan Perbualan

    Berbual dengan anak anda adalah kunci pembangunan bahasa yang berjaya. Selalulah berbual dengan mereka tentang perkara yang berlaku sekitar, meminta pandangan mereka, dan mendengar dengan penuh perhatian akan membantu mereka meningkatkan kemahiran berbicara dan mendengar.

    3. Kenalkan Perkataan Baru

    Pada usia 5 tahun, anak anda mungkin sudah memiliki perkataan asas. Membantu mereka memperkayakan kosa kata dengan memperkenalkan perkataan baru secara berkala. Bolehlah mulakan dengan perkataan yang berkaitan dengan minat mereka.

    4. Aktiviti Berbentuk Bahasa

    Aktiviti yang merangsang penggunaan bahasa seperti teka-teki, permainan kata, atau permainan lakon peranan akan membantu anak anda mengembangkan kemahiran bahasa mereka sambil berseronok.

    5. Modelkan Penggunaan Bahasa yang Betul

    Ibu bapa berperanan sebagai model penting dalam pembangunan bahasa anak. Pastikan anda menggunakan bahasa dengan betul dan memberi contoh yang baik dalam percakapan anda.

    6. Kunjungan ke Perpustakaan

    Perpustakaan adalah tempat yang indah untuk mengembangkan kecintaan anak kepada buku dan membantu mereka menjelajahi dunia bahasa secara lebih mendalam. Bawa mereka ke perpustakaan tempatan secara berkala.

    7. Jangan Lupakan Masa Untuk Bermain

    Permainan bukan sahaja menyeronokkan tetapi juga penting dalam pembangunan bahasa. Mainan seperti blok , patung, dan permainan imaginasi membuka pintu untuk penciptaan cerita dan penggunaan bahasa yang kreatif.

    8. Kesabaran adalah Kunci

    Setiap anak berkembang pada kadar yang berbeza. Jangan terlalu tergesa-gesa atau terlalu tertekan. Beri mereka masa dan ruang untuk berkembang.

    9. Sentuhkan Dunia Melalui Lagu dan Muzik

    Lagu dan muzik membantu dalam pembangunan bahasa dengan mengajar ritma, intonasi, dan struktur bahasa. Nyanyikan lagu bersama anak anda atau bermain alat muzik untuk mengembangkan kemahiran berbahasa mereka.

    Kesimpulannya, pembangunan bahasa pada kanak-kanak adalah asas kepada kejayaan mereka dalam pelajaran dan kehidupan sosial. Melalui interaksi positif, membaca, dan pelbagai aktiviti, anda dapat membantu anak anda memperoleh kemahiran berbahasa yang kukuh dan membuka pintu kepada dunia pengetahuan dan imaginasi yang luas. Ingatlah bahawa pembangunan bahasa adalah proses berterusan yang memerlukan kesabaran dan sokongan berterusan.

  • Pendidikan Awal Kanak-kanak - Tips Parenting

    CARA SETTING REMINDER KELAS ANAK

    “Cikgu, boleh tak minta tutor hantar mesej remind kelas 10 minit sebelum? Saya selalu lupalah kelas anak.”
    .

    “Erkkk..”
    .

    “Minta maaf puan, kelas kami back to back selama 2 jam. Tutor ada masa lebih kurang 5-10 minit sahaja antara kelas untuk mereka merekod kelas yang telah dijalankan dan bersedia untuk kelas berikutnya. Kadang-kadang nak pergi tandas atau nak minum air pun tak sempat. Jadi saya tak boleh nak suruh tutor hantar mesej reminder sebegitu.”
    .

    “Saya cadangkan puan download Google Calendar di handphone dan gunakannya untuk reminder kelas anak. Saya sendiri pun set reminder kelas di Google Calendar sebab biasalah, dengan schedule harian kita yang sibuk, memang kadang-kadang saya sendiri pun lupa kelas.”
    .

    Hari ini saya nak kongsikan dengan kalian bagaimana nak settingkan reminder kelas anak dengan menggunakan Google Calendar.
    .

    Mula-mula, pergi download Google Calendar kat Appstore atau Google Playstore. Tapi kalau korang guna android, rasanya Google Calendar ni memang dah pre-installed.
    .

    Kemudian korang buka Google Calendar ni, korang klik butang ‘+’ kat bawah kiri, dan klik ‘event’. Kalau korang guna bahasa melayu, pepandailah sendiri translate ya.
    .

    Masukkan tajuk, contohnya “Kelas Ungku”. Ungku tu nama anak saya. Korang letaklah nama anak korang. Setkan tarikh kelas yang terdekat, dan juga masa kelas.
    .

    Kemudian, korang klik “more option”. Klik “does not repeat”. Pilihlah kelas anak korang tu setiap minggu ke, setiap bulan ke, setiap tahun. Kalau kelas membaca online, 2 kali seminggu, korang kena setkan semua step yang sama ni 2 kali, 1 kali untuk setiap 1 hari.
    .

    Kemudian, skrol ke bawah sampai jumpa gambar loceng. Kat sinilah tempat kita nak setkan reminder. Korang boleh pilih, nak reminder by emel, atau nak reminder kat hp sahaja. Boleh pilih nak 10 minit sebelum, 30 minit sebelum, sejam sebelum, 12 jam sebelum.
    .

    Dah siap tu jangan lupa klik save.
    .

    Ulang step ni untuk semua kelas anak korang. Lepas ni, takdelah lagi kes terlupa kelas ya.
    .

    Untuk penjelasan yang lebih detail, boleh klik kat deretan gambar di bawah ini.
    .

    Semoga bermanfaat.
    .

  • Tips Parenting

    TIPS JAGA MOOD BELAJAR ANAK

    “Dia menangis pula ni cikgu, tak nak masuk kelas. Nak buat macamana ni? Dah puas saya pujuk.”

    Nak belajar ni bukan boleh dipaksa-paksa. Apabila dipaksa, walaupun anak duduk belajar, otaknya akan menolak apa yang diajar. Itu menyebabkan ajar banyak kali pun, anak tak dapat-dapat juga.

    Akhirnya mak ayah juga yang stress dan anak kena marah lagi dan lagi.

    Hari ni saya nak kongsikan 3 tips bagaimana kita boleh menjaga mood belajar anak.

    1 Pastikan anak cukup makan.

    • Kebanyakan anak kecil tidak tahu memberitahu yang mereka lapar.
    • Mereka hanya tahu untuk bersikap cranky dan grumpy walhal sebenarnya mereka lapar
    • Perut yang lapar semasa belajar akan mengganggu fokus dan perhatian mereka
    • Berikan anak makan antara 30 ke 60 minit sebelum kelas bermula
    • Sekiranya terlewat beri makan dan waktu kelas sudah terlalu dekat, berikan makanan yang ringan dan cepat hadam seperti roti atau coklat sahaja dulu
    • Jika makan makanan berat sejurus sebelum waktu kelas, proses penghadaman juga boleh mengganggu fokus dan perhatian

    2 Pastikan anak cukup tidur

    • Jika anak ada kelas pada waktu malam, pastikan anak tidur 1-2 jam pada waktu tengah hari
    • Elakkan anak dari tidur terlalu lewat (melebihi 10 malam) pada waktu malam
    • Kejutkan anak bangun tidur paling lewat sekitar 8 pagi, supaya mereka cukup penat untuk tidur pada waktu tengah hari
    • Anak yang mengantuk dan keletihan tidak dapat fokus semasa belajar dan cenderung untuk membuat kesilapan

    3 Pastikan anak cukup main

    • Tahu tak bahawa anak perlu bermain bebas 2-3 jam setiap hari?
    • Bermain bebas bermakna mereka yang memilih jenis permainan yang mereka inginkan
    • Bermain bebas membentuk skil kreativiti dan kepimpinan dalam diri anak
    • Bermain bebas ini sebaiknya dalam bentuk fizikal seperti berlari, melompat, berguling dan memanjat, bukan setakat dalam handphone sahaja tau
    • Anak yang dapat bermain secukupnya lebih bersedia untuk duduk belajar tanpa perlu dipaksa

    Nah, saya harap tips ini dapat membantu ibu bapa yang struggle nak paksa anak duduk belajar.

  • Kisah Cinta - Pendidikan Awal Kanak-kanak

    Tak Rasa Dihormati

    Yalah, kalau semasa menjadi isteri pun kita tidak dihormati, apatah lagi bila dah bercerai. Memang jangan harap lah kan.

    Saya mesej untuk bertanya jika saya boleh mengambil anak selama seminggu semasa cuti sekolah raya cina. Saya mesej pada hari Ahad yang lepas.

    Sehingga hari rabu malam, Isyraq vc saya.

    “Mummy, kakak kata mummy ambil esok.”

    “Mummy vaksin hari jumaat, nanti kelam kabut nak hantar awak balik.”

    Selepas tu saya wasap ke kakak.

    “Mummy ada wasap abah tanya kalau mummy boleh ambik awak Isnin sampai Jumaat. Jumaat tengah hari mummy hantar balik. Mummy dah wasap dari hari Ahad, tapi sampai hari ni abah tak reply lagi.”

    “Abah tanya bila kakak nak mummy ambik, sebab tu abah tak jawab.”

    Hmmm sakitnya hati saya. Kalau ya pun nak dapatkan persetujuan dari anak yang berusia 11 tahun, setidaknya hormatilah saya dengan membalas dan memaklumkan kepada saya.

    Tetapi wasap saya dibiarkan tanpa balasan.

    Ini bukan kali pertama. Ini dah beratus kali. Dari kawin dulu, sampai dah bercerai.

    Menyakitkan hati. Membuatkan saya stress.

    Lalu malamnya saya menangis.

    Saya rasa saya cuba menghormati dia sebab itu saya mesej dia bertanya jika dia ada plan untuk membawa anak-anak bercuti semasa cuti sekolah minggu depan.

    Setidak-tidaknya hormati saya semula dengan membalas mesej itu. Walaupun jika jawapannya adalah tidak, saya tak boleh ambik anak-anak.

    Tapi dengan tidak membalas mesej, dengan sengaja, itu adalah sangat kurang ajar. Saya harap Tuhan akan membalasnya.

  • Tips Parenting

    ANAK BOLEH MENGEJA?

    SOALAN:
    Adakah kalau anak dah pandai membaca, adakah anak mudah untuk mengeja perkataan?

    JAWAPAN:
    Mengeja biasanya digunakan untuk melatih kemahiran menulis.

    Perlu diingatkan bahawa membaca dan menulis adalah dua kemahiran yang berbeza dan menggunakan fungsi otak yang berbeza.

    Justeru walaupun terdapat sebahagian anak yang boleh mengeja sendiri selepas dapat membaca, kebanyakan kanak-kanak perlu dilatih mengeja secara berasingan.

  • Buku & Bahan Bacaan - Tips Parenting

    Buku & Bahan Ajar Anak 4 Tahun Membaca

    SOALAN:

    Pada pendapat cikgu, utk anak usia 4 tahun perlu beli semua yg ada dlm senarai bukubak @perlu pilih yg mana shj?

    JAWAPAN:

    kalau bajet puan besar, beli semua. terus dari 4 tahun smpi pandai tulis cerita.

    tapi kalau bajet tak berapa besar, yang perlu ada

    – rancangan mengajar
    – buku permainan kreatif
    – siri cepat membaca bacalah anakku
    – buku aktiviti fonetik ekspres 1 & 2
    – siri bacaan awal bacalah anakku
    – poster abu ada ayam dan carta bunyi

    Untuk membeli buku dan bahan mengajar membaca BM menggunakan kaedah fonik Bacalah Anakku, boleh ke ezy.la/bukubak

  • Tips Parenting

    Tips Membantu Anak Belajar Di Rumah

    Hari ni saya nak kongsikan tips untuk memudahkan ibu ayah membantu anak belajar di rumah.

    1. Tetapkan jadual waktu. Tandakan pada kalendar dan letak di tempat yang boleh dilihat oleh anak.

    Sebaiknya biarlah masa belajar tu lebih kurang sama setiap kali.

    1. Pastikan anak telah cukup tidur dan rehat.

    Waktu yang baik untuk anak tidur malam adalah tidak lewat dari 10 malam.

    Jika anak bangun awal pagi, ajak anak untuk tidur sekejap (nap) pada waktu tengah hari.

    1. Pastikan anak telah diberi makan dalam tempoh 1 jam sebelum mula belajar.

    Kanak-kanak cepat berasa lapar tetapi seringkali mereka tidak tahu bagaimana menyatakan bahawa mereka lapar.

    Mereka hanya tahu keadaannya tidak selesa dan mula meragam.

    1. Pastikan anak telah cukup bermain.

    Bermain akan membantu emosi kanak-kanak untuk lebih stabil dan puas hati.

    Bermain adalah cara hidup kanak-kanak, jadi berikan mereka peluang untuk bermain 2-3 jam setiap hari.

    Sebaiknya berikan mereka permainan yang bersifat fizikal seperti berlari, melompat, memanjat, berguling dan sebagainya.

    1. Ajak anak untuk bersenam setiap hari.

    Masukkan rutin senaman ringkas dalam hidup seharian. 30 minit sehari pun sudah cukup.

    Mak ayah kena buat sekali dengan anak tau.

    1. Sediakan ruang belajar yang khusus.

    Memadai dengan menyediakan meja dan kerusi yang bersesuaian dengan umur anak.

    Sekiranya tiada ruang dalam rumah, atau kekurangan bajet, boleh juga gunakan meja makan untuk belajar.

    Bersih dan kosongkan meja makan dari sebarang peralatan atau barangan tidak berkaitan semasa belajar.

    1. Beri rehat pendek-pendek semasa sesi belajar.

    Menurut pakar, masa seorang kanak-kanak boleh fokus adalah umurnya kali 3-5. Contohnya bagi kanak-kanak berusia 6 tahun, tempoh dia boleh fokus adalah 18 minit (6×3) hingga 30 minit (6×5) sahaja. Bahagikan 2 jika anak anda lelaki hihi.

    Susun aktiviti belajar supaya berada dalam lingkungan masa ini sahaja.

    Berikan break time 10-15 minit selepas masa belajar ini untuk anak melakukan aktiviti bebasnya sendiri.

    1. Selang selikan aktiviti pasif dan aktif untuk mengelakkan anak berasa cepat bosan.

    Aktiviti pasif adalah aktiviti yang anak hanya melihat sahaja seperti menonton rakaman video yang dihantar oleh guru.

    Aktiviti aktif pula adalah aktiviti yang memerlukan anak bergerak seperti menguli doh, menulis, mewarna, mencari barang dan sebagainya.

    1. Sediakan snek ringan untuk anak dan berikan dia makan sekurang-kurangnya setiap 2-3 jam sekali.

    Antara pilihan snek yang bagus adalah buah-buahan dan kekacang.

    1. Berikan pujian dan ganjaran untuk usaha anak melakukan aktiviti. Tidak terhad semata-mata kepada hasil aktiviti dilakukan.

    Cukuplah 10 tips ini. Harapnya membantu kalian yang masih lagi struggle nak mengajak anak belajar kat rumah sepanjang musim pkp ni ya.

    Nor Azleen Abd Rahim

    konsultanparenting

    kelasmembacaonline

  • Tips Parenting

    Tips Membina Ruang Belajar Untuk Anak

    Hari ini saya nak kongsikan 9 tips bagaimana menyediakan ruang belajar yang kondusif untuk anak.

    Ruang yang baik membolehkan anak menyiapkan kerja rumah dengan lebih baik, cepat dan selesa.

    Ikuti tips berikut untuk menyediakan ruang belajar yang sesuai untuk anak anda:

    Tips 1 – Tentukan mood

    Adakah anak anda suka bersendirian atau dia memerlukan aktiviti untuk lebih fokus?

    Untuk anak yang menyendiri, sediakan ruang belajarnya di dalam bilik atau di sudut-sudut terpencil dalam rumah.

    Untuk anak yang sukakan suasana sibuk dan sering memerlukan anda semasa membuat kerja sekolah, sediakan ruang belajar di dapur atau ruang keluarga.

    Tips 2 – Ruang hendaklah kondusif tetapi tidak terlalu selesa

    Pilih spot yang membantu anak tenang, fokus dan alert.

    Anak mungkin suka membaca di atas katil, tetapi sekiranya dia tertidur semasa membaca, kerjanya tidak akan siap.

    Justeru, sofa kecil adalah lebih sesuai.

    Tips 3 – Jadikan ianya ergonomik

    Ruang kerja untuk anak sepatutnya sesuai dengan ketinggiannya.

    Jika dia duduk, pastikan dia boleh meletakkan sikunya di atas meja tanpa menjengketkan bahunya.

    Anak juga boleh meletakkan kakinya diatas lantai.

    Sekiranya kerusi anak tidak sesuai dengan ketinggiannya, benarkan dia duduk diatas bantal atau letakkan kotak kasut di kakinya.

    Letakkan juga bantal kecil ataupun gulungan selimut dibelakangnya untuk mengelakkan penat belakang.

    Jika anak menggunakan komputer, letakkan skrin antara 18 ke 30 inci jauh.

    Tips 4 – Cahaya mencukupi

    Anak akan cepat letih sekiranya dia perlu mendekatkan mukanya ke buku atau sukar melihat apa yang ditulis.

    Cuba gabungkan penggunaan lampu tinggi bersama dengan lampu membaca yang boleh dihalakan ke buku atau skrin komputer.

    Tips 5 – Sediakan ruang untuk dia menulis. Sekiranya dia ada komputer, susunaturkan agar dia juga ada ruang menulis,

    Tips 6 – Pastikan barang keperluan belajarnya mencukupi.

    Apakah barang yang anak selalu gunakan. Gunting? Kertas?

    Simpan semua bekalan ini di satu ruang supaya anak boleh mencapainya dengan mudah.

    Berikan anak kalendar, senarai to-do atau planner supaya dia selalu tahu apa yang perlu dia lakukan pada bila masa.

    Tips 7 – Susunkannya.

    Gunakan kotak, laci atau organiser untuk menyusun barangnya.

    Gantungkan papan kenyataan atau kalendar dinding sebagai ingatan.

    Tips 8 – Hiaskannya.

    Berikan anak kebenaran untuk menghias ruang belajar dengan poster, gambar, hasil seni atau apa saja yang dimahukannya.

    Oleh kerana dia akan habiskan masanya di situ, biar dia nikmatinya.

    Tips 9 – Tutupkan gajet dan tv.

    Sebarang bunyi yang boleh menarik perhatiannya lebih daripada bukunya adalah gangguan.

    Gunakan muzik ringan ataupun kesunyian sahaja semasa anak belajar.

    Semoga tips ini dapat membantu anak kalian belajar dengan lebih seronok dan fokus.

    Selamat mencuba!

    Nor Azleen Abd Rahim

    certifiedtrainer

    parentingtalk

    kelasmembacaonline