ANAK BOLEH MENGEJA?

SOALAN:
Adakah kalau anak dah pandai membaca, adakah anak mudah untuk mengeja perkataan?

JAWAPAN:
Mengeja biasanya digunakan untuk melatih kemahiran menulis.

Perlu diingatkan bahawa membaca dan menulis adalah dua kemahiran yang berbeza dan menggunakan fungsi otak yang berbeza.

Justeru walaupun terdapat sebahagian anak yang boleh mengeja sendiri selepas dapat membaca, kebanyakan kanak-kanak perlu dilatih mengeja secara berasingan.

Buku & Bahan Ajar Anak 4 Tahun Membaca

SOALAN:

Pada pendapat cikgu, utk anak usia 4 tahun perlu beli semua yg ada dlm senarai bukubak @perlu pilih yg mana shj?

JAWAPAN:

kalau bajet puan besar, beli semua. terus dari 4 tahun smpi pandai tulis cerita.

tapi kalau bajet tak berapa besar, yang perlu ada

– rancangan mengajar
– buku permainan kreatif
– siri cepat membaca bacalah anakku
– buku aktiviti fonetik ekspres 1 & 2
– siri bacaan awal bacalah anakku
– poster abu ada ayam dan carta bunyi

Untuk membeli buku dan bahan mengajar membaca BM menggunakan kaedah fonik Bacalah Anakku, boleh ke ezy.la/bukubak

Tips Membantu Anak Belajar Di Rumah

Hari ni saya nak kongsikan tips untuk memudahkan ibu ayah membantu anak belajar di rumah.

  1. Tetapkan jadual waktu. Tandakan pada kalendar dan letak di tempat yang boleh dilihat oleh anak.

Sebaiknya biarlah masa belajar tu lebih kurang sama setiap kali.

  1. Pastikan anak telah cukup tidur dan rehat.

Waktu yang baik untuk anak tidur malam adalah tidak lewat dari 10 malam.

Jika anak bangun awal pagi, ajak anak untuk tidur sekejap (nap) pada waktu tengah hari.

  1. Pastikan anak telah diberi makan dalam tempoh 1 jam sebelum mula belajar.

Kanak-kanak cepat berasa lapar tetapi seringkali mereka tidak tahu bagaimana menyatakan bahawa mereka lapar.

Mereka hanya tahu keadaannya tidak selesa dan mula meragam.

  1. Pastikan anak telah cukup bermain.

Bermain akan membantu emosi kanak-kanak untuk lebih stabil dan puas hati.

Bermain adalah cara hidup kanak-kanak, jadi berikan mereka peluang untuk bermain 2-3 jam setiap hari.

Sebaiknya berikan mereka permainan yang bersifat fizikal seperti berlari, melompat, memanjat, berguling dan sebagainya.

  1. Ajak anak untuk bersenam setiap hari.

Masukkan rutin senaman ringkas dalam hidup seharian. 30 minit sehari pun sudah cukup.

Mak ayah kena buat sekali dengan anak tau.

  1. Sediakan ruang belajar yang khusus.

Memadai dengan menyediakan meja dan kerusi yang bersesuaian dengan umur anak.

Sekiranya tiada ruang dalam rumah, atau kekurangan bajet, boleh juga gunakan meja makan untuk belajar.

Bersih dan kosongkan meja makan dari sebarang peralatan atau barangan tidak berkaitan semasa belajar.

  1. Beri rehat pendek-pendek semasa sesi belajar.

Menurut pakar, masa seorang kanak-kanak boleh fokus adalah umurnya kali 3-5. Contohnya bagi kanak-kanak berusia 6 tahun, tempoh dia boleh fokus adalah 18 minit (6×3) hingga 30 minit (6×5) sahaja. Bahagikan 2 jika anak anda lelaki hihi.

Susun aktiviti belajar supaya berada dalam lingkungan masa ini sahaja.

Berikan break time 10-15 minit selepas masa belajar ini untuk anak melakukan aktiviti bebasnya sendiri.

  1. Selang selikan aktiviti pasif dan aktif untuk mengelakkan anak berasa cepat bosan.

Aktiviti pasif adalah aktiviti yang anak hanya melihat sahaja seperti menonton rakaman video yang dihantar oleh guru.

Aktiviti aktif pula adalah aktiviti yang memerlukan anak bergerak seperti menguli doh, menulis, mewarna, mencari barang dan sebagainya.

  1. Sediakan snek ringan untuk anak dan berikan dia makan sekurang-kurangnya setiap 2-3 jam sekali.

Antara pilihan snek yang bagus adalah buah-buahan dan kekacang.

  1. Berikan pujian dan ganjaran untuk usaha anak melakukan aktiviti. Tidak terhad semata-mata kepada hasil aktiviti dilakukan.

Cukuplah 10 tips ini. Harapnya membantu kalian yang masih lagi struggle nak mengajak anak belajar kat rumah sepanjang musim pkp ni ya.

Nor Azleen Abd Rahim

konsultanparenting

kelasmembacaonline

Tips Membina Ruang Belajar Untuk Anak

Hari ini saya nak kongsikan 9 tips bagaimana menyediakan ruang belajar yang kondusif untuk anak.

Ruang yang baik membolehkan anak menyiapkan kerja rumah dengan lebih baik, cepat dan selesa.

Ikuti tips berikut untuk menyediakan ruang belajar yang sesuai untuk anak anda:

Tips 1 – Tentukan mood

Adakah anak anda suka bersendirian atau dia memerlukan aktiviti untuk lebih fokus?

Untuk anak yang menyendiri, sediakan ruang belajarnya di dalam bilik atau di sudut-sudut terpencil dalam rumah.

Untuk anak yang sukakan suasana sibuk dan sering memerlukan anda semasa membuat kerja sekolah, sediakan ruang belajar di dapur atau ruang keluarga.

Tips 2 – Ruang hendaklah kondusif tetapi tidak terlalu selesa

Pilih spot yang membantu anak tenang, fokus dan alert.

Anak mungkin suka membaca di atas katil, tetapi sekiranya dia tertidur semasa membaca, kerjanya tidak akan siap.

Justeru, sofa kecil adalah lebih sesuai.

Tips 3 – Jadikan ianya ergonomik

Ruang kerja untuk anak sepatutnya sesuai dengan ketinggiannya.

Jika dia duduk, pastikan dia boleh meletakkan sikunya di atas meja tanpa menjengketkan bahunya.

Anak juga boleh meletakkan kakinya diatas lantai.

Sekiranya kerusi anak tidak sesuai dengan ketinggiannya, benarkan dia duduk diatas bantal atau letakkan kotak kasut di kakinya.

Letakkan juga bantal kecil ataupun gulungan selimut dibelakangnya untuk mengelakkan penat belakang.

Jika anak menggunakan komputer, letakkan skrin antara 18 ke 30 inci jauh.

Tips 4 – Cahaya mencukupi

Anak akan cepat letih sekiranya dia perlu mendekatkan mukanya ke buku atau sukar melihat apa yang ditulis.

Cuba gabungkan penggunaan lampu tinggi bersama dengan lampu membaca yang boleh dihalakan ke buku atau skrin komputer.

Tips 5 – Sediakan ruang untuk dia menulis. Sekiranya dia ada komputer, susunaturkan agar dia juga ada ruang menulis,

Tips 6 – Pastikan barang keperluan belajarnya mencukupi.

Apakah barang yang anak selalu gunakan. Gunting? Kertas?

Simpan semua bekalan ini di satu ruang supaya anak boleh mencapainya dengan mudah.

Berikan anak kalendar, senarai to-do atau planner supaya dia selalu tahu apa yang perlu dia lakukan pada bila masa.

Tips 7 – Susunkannya.

Gunakan kotak, laci atau organiser untuk menyusun barangnya.

Gantungkan papan kenyataan atau kalendar dinding sebagai ingatan.

Tips 8 – Hiaskannya.

Berikan anak kebenaran untuk menghias ruang belajar dengan poster, gambar, hasil seni atau apa saja yang dimahukannya.

Oleh kerana dia akan habiskan masanya di situ, biar dia nikmatinya.

Tips 9 – Tutupkan gajet dan tv.

Sebarang bunyi yang boleh menarik perhatiannya lebih daripada bukunya adalah gangguan.

Gunakan muzik ringan ataupun kesunyian sahaja semasa anak belajar.

Semoga tips ini dapat membantu anak kalian belajar dengan lebih seronok dan fokus.

Selamat mencuba!

Nor Azleen Abd Rahim

certifiedtrainer

parentingtalk

kelasmembacaonline

Jadual Waktu Belajar Maya Sepatutnya Lebih Pendek Dari Hari Persekolahan Biasa

Kanak-kanak tidak perlu menghabiskan masa sehingga 8 jam sehari membuat kerja sekolah.

Jadual belajar secara maya tidak sama dengan jadual sekolah tradisional. Jadual belajar secara maya tidak sama dengan jadual sekolah tradisional.

Kita akan terus mengulang ayat ini sehingga semua orang faham, boleh?

Seriuslah, takkanlah kita nak kanak-kanak belajar online dan offline sehingga 8 jam sehari sepanjang pandemik Covid19 ini.

Ini sebabnya:

Satu, tahap pembelajaran jarak jauh adalah berbeza.

Sebenarnya tak payah nak cakap banyakpun, kita dah tahu bahawa struktur persekolahan normal sekarang ni dah berbeza sebab kanak-kanak mula belajar di rumah.

Mereka tak ada waktu rehat, perhimpunan ataupun acara-acara istimewa. Mereka tak perlu nak berjalan ke perpustakaan, kantin, makmal sains ataupun ke padang.

Semua ini sebenarnya meliputi waktu persekolahan normal dan tidak termasuk dalam pembelajaran maya.

Bukanlah bermaksud yang jadual sekolah tradisional dipenuhi dengan aktiviti huha huha, kanak-kanak menerima banyak arahan dan panduan dari guru dalam kelas yang mereka tidak dapat sekarang.

Tetapi dari sudut jumlah jam dan masa tidak bersesuaian dengan suasana belajar di rumah.

Dua, kanak-kanak perlu kurangkan masa membuat kerja rumah.

Cadangan masa belajar bersesuaian mengikut umur:

Prasekolah dan tahap 1 sekolah rendah: 1-2 jam sehari
Tahap 2 sekolah rendah: 2-3 jam sehari
Sekolah menengah: 3-4 jam sehari

Galakkan sekurang-kurangnya 1 jam masa bermain di luar rumah, patuhi SOP.

Sememangnya sukar mendapatkan keseimbangan antara sesi kelas sebenar dengan guru dan aktiviti serta projek kendiri.

Tiga, oleh kerana keadaan yang luar biasa ini, kita mungkin perlu rendahkan sedikit standard kita.

Realitinya kehidupan agak berat buat semua orang, termasuk kanak-kanak.

Mereka mungkin tidak mempunyai teknologi yang diperlukan.

Mereka mungkin perlu menjaga adik-adik.

Mereka mungkin tidak mendapat sokongan dari ibu bapa yang mungkin juga sedang sibuk bekerja dari rumah.

Dalam keadaan sebegini, cubaan meniru jadual persekolahan tradisional adalah mustahil.

Dan yang keempat serta paling penting, kita patut hargai semua jenis pembelajaran yang kanak-kanak lakukan.

Seorang kanak-kanak yang melakukan kerja sekolahnya selama 1-2 jam sehari bukan bermakna dia hanya belajar 1-2 jam itu sahaja.

Kanak-kanak belajar melalui bermain.

Mereka belajar melalui komunikasi dengan ahli keluarganya.

Mereka belajar melalui memasak.

Dan mereka juga belajar dengan banyaknya hanya denga berusaha hidup melalui pandemik global ini.

Inilah masanya untuk kita menghargai semua pengalaman ini, kurangkan tekanan terhadap diri sendiri dan berhenti mencuba meniru susun atur sekolah.

Kita belajar dengan cara yang berbeza sekarang ni, dan itu adalah OK.

Nor Azleen Abd Rahim

parenting

homeschooler

Anak Susah Nak Fokus Masa Belajar, Apa Nak Buat?

Anak susah nak fokus sewaktu belajar membaca?

Hari ini saya nak kongsikan tips membantu anak yang susah nak fokus belajar membaca:

Tips #1 – Pendekkan masa belajar

Tips #1 Pendekkan Masa Belajar

Menurut pakar perkembangan kanak-kanak, secara puratanya kanak-kanak berusia 4 ke 5 tahun, boleh fokus 2 ke 5 minit kali umur mereka. Maknanya mereka boleh fokus antara 2 ke 25 minit, bergantung kepada jenis tugasan yang dilakukan. Bagi tugasan yang mudah, mereka boleh fokus lebih lama, dan bagi tugasan yang sukar, tempoh untuk fokus lebih singkat.

Jadi, mulakan dengan 2 minit sahaja masa belajar dan beransur-ansur memanjangkannya apabila anak telah selesa dengan masa tersebut.

Tips #2 – Lakukan 1 sahaja perkara pada satu masa

Tips #2 – Lakukan 1 sahaja perkara pada satu masa

Kita mungkin berasa bangga dengan kebolehan kita untuk melakukan banyak tugasan (multitask) pada satu masa. Tetapi kajian jelas menunjukkan bahawa multitask mengurangkan tumpuan dan menjatuhkan prestasi. Bersesuaian dengan konsep kepekaan, lakukan 1 perkara sahaja pada satu-satu masa.

Semasa mengajarkan membaca kepada anak, fokuskan kepada kebolehannya untuk membaca sahaja. Di waktu yang lain, bolehlah fokus kepada aktiviti belajar menulis pula.

Tips #3 – Tentukan Masa dan Ruang Belajar Yang Khusus

Tips #3 – Tentukan ruang dan masa belajar yang khusus

Oleh kerana multitask mengganggu tumpuan, penting untuk kita kurangkan perkara-perkara yang boleh menimbulkan multitask.

Sediakan ruang belajar dengan meja dan kerusi khusus, yang jauh daripada televisyen. Letakkan telefon di bilik lain. Padamkan komputer kecuali apabila ia diperlukan untuk melaksanakan tugasan.

Letakkan semua peralatan untuk belajar seperti alat tulis, pensel warna, kertas, buku Bacalah Anakku, buku aktiviti Fonetik Ekspress di ruang berdekatan supaya anak tidak perlu berlari ke bilik lain untuk mencarinya.

Sebaiknya sediakan juga air dalam botol di atas meja belajar.

Tips #4 – Tetapkan masa rehat antara belajar

Tips #4 – Tetapkan masa rehat semasa belajar

Kanak-kanak perlu berdiri, berlari, memanjat dan berguling. Mereka perlu bergerak selepas fokus belajar untuk masa tertentu. Banyak manfaat yang diperolehi apabila mereka dapat berehat dan recaj semasa tempoh belajar.

Benarkan mereka makan snek atau bermain sebelum mereka menunjukkan tanda-tanda bosan semasa belajar.

Tips #5 – Mudahkan Perkara Yang Sukar

Tips #5 – Mudahkan perkara yang sukar

Membaca adalah perkara yang sukar dilakukan kerana ia melibatkan kebolehan berfikir aras tinggi. Justeru mudahkan ia kepada 3 task kecil berikut:

1- Ajarkan bunyi dahulu
2- Ajarkan mengenal simbol
3- Ajarkan menggabung bunyi

Lakukan task-task kecil ini satu persatu sehingga anak berjaya membaca dengan lancar.

Semoga 5 tips membantu anak fokus belajar membaca ini bermanfaat. Silakan share tanpa ragu-ragu.

Nak lebih banyak tips dan info, join channel telegram saya di https://t.me/Literacyscientist

Nor Azleen Abd Rahim

literacyscientist

Bagaimana Nak Bagi Anak Cepat Ingat Belajar?

“Cikgu Leen, macamana nak bagi anak cepat ingat belajar?”
.
Alamak, ini memang soalan sangat popular, betul tak?
.
Ramai mak-mak yang rasa anak dia susah betul nak ingat apa yang diajar. Lambat naaa nak dapat – kata orang Johor.
.
Kadang-kadang tu kena ulang sampai 10-12 kali.
.
Haaa, tu yang akan bersambung dengan bebelan, “Mak dah ulang banyak kali pun tak paham-paham ke?”
.
Sabar ya mak-mak. Ni Cikgu Leen nak bagitau satu perkara.
.
Ikut kata pakar, sesuatu perkara itu akan lebih mudah diingati apabila ada 2 ciri-ciri berikut:
.
Yang pertamanya, ianya mestilah bermakna.
.
Haa mak-mak. Dok ulang ulang ulang abc sampai ke sudah. Bermakna ke tidak kalau huruf abc tu diajar secara individu?
.
Takde maknanya mak-mak. Kalau a (disebut ei), a dan a. Ulanglah 100 kali pun, a secara individu tidak mendatangkan apa-apa makna.
.
Ek eh, mak yang ajar fonik tu mulalah nak senyum kan. “Nasib baik aku ajar /a/”.
.
Mak, kalau ajar /a/ sekalipun, ulang 100 kali /a/, /a/ dan /a/, ianya tetap tidak mendatangkan makna. Macam burung gagak je.
.
Inilah datangnya fungsi Teknik Asosiasi dalam Kaedah Fonik Gabung Bunyi Bacalah Anakku.
.
Kita kaitkan bunyi /a/ macam bunyi kena panas.
.
Mak-mak, kalau kena panas buat apa? Mestilah menjeritkan? Jerit apa? aaaaaaaaaaaa.
.
Nah, kan datang dah makna untuk bunyi /a/.
.
Bunyi /a/ macam bunyi kena panas. Jadi, kita dah penuhilah ciri-ciri pertama untuk memastikan anak cepat ingat belajar.
.
Ada satu lagi ciri nak anak cepat ingat belajar, iaitu ianya mestilah beremosi.
.
Kalau nak sebut /a/ macam kena panas tu, buatlah bersungguh-sungguh. Berlebih-lebihan (over exaggerated).
.
Dengan mimik muka, dengan intonasi, dengan aksi – macam orang kena panas.
.
Haaaa barulah kita penuhi kedua-dua ciri untuk anak cepat ingat belajar iaitu:

  1. Bermakna
  2. Beremosi
    .
    Cubalah.
    .
    Nor Azleen Abd Rahim

literacyscientist

powerupmychild

Nak lebih tips lagi, join channel telegram saya di https://t.me/LiteracyScientist

Didik Anak Hormati Hak Orang Lain

“Mommy, hari tu Haq guna outliner pencil kakak. Dia terbuka sikit. Susah kakak nak pakai dah.” Kata Afiah sewaktu mengemas begnya ke Muzart.

Saya sedang memanaskan lauk untuk Azmina dan Isyraq. “Dia guna macamana?”

“Kakak tak perasan dia ambil. Bila kakak tengok dah jadi gitu. Dia terbuka sikitlah. Boleh guna lagi tapi susah sikit.”

“Bawa sini.”

Pensel itu terpatah dua di tengahnya. Afiah kata Haq yang patahkan. Haq yang ambil tanpa disedarinya.

“Kakak bagitahu teacher tak? Lain kali terus bagitahu teacher. Mommy nak cakap pun susah sebab dah seminggu ini.”

“Teacher nampak. Teacher dah marah Haq.”

Fuh. Susah juga kan. Saya sebolehnya tidak mahu masuk campur urusan dalam kelas dan juga urusan main anak-anak.

Mematahkan atau merosakkan barang orang lain. Apabila di kelas saya, ia dianggap satu kesalahan serius.

Kecil. Tetapi serius. Kerana yang kecil ini boleh menjadi besar jika tidak dididik dari awal.

Tambahan lagi apabila ia dilakukan dengan sengaja. Fuh fuh.

  1. Anak-anak perlu belajar menghormati hak dan harta orang lain.

  2. Apabila mahu menggunakannya, perlulah minta kebenaran dahulu.

  3. Apabila menggunakannya, mestilah dengan cermat dan berhati-hati.

  4. Setelah gunakan haruslah bersyukur, berterima kasih dan memulangkannya kembali.

  5. Apabila ianya rosak semasa sedang digunakan hendaklah bersikap jujur. Meminta maaf dan menggantikannya dengan nilai yang sama.

Dan semua ini diajar dari awal usia.

Kesalahan yang dilakukan pada usia 7 tahun jika tidak dibendung boleh membawa kepada kesalahan lebih besar pada usia dewasa. Siapa tahu.

Oh tidak, saya tidak mesej guru kelasnya ataupun ibu bapa Haq. Saya cuma betulkan pensel Afiah dan tunjukkan kepadanya ia masih boleh dipakai.

Saya juga berpesan supaya menyimpan barangnya dengan teliti di dalam kelas bagi mengelakkan perkara yang sama berulang lagi.

Sebentar tadi waktu hantar Afiah ke kelas, saya nampak Haq sudah datang. Saya pesan kepada Afiah, “Cakap dengan Haq, mommy kita marah awak patahkan pensel kita. Kalau awak buat lagi, nanti mommy kita datang kelas marah awak.” Haha.

Afiah sengih -sengih malu sahaja. Rasanya dia cakap tak dengan Haq?

Nor Azleen Abd Rahim

#cikgumommy

Carta Ramadanku Galak Anak Beramal

Hari ini baru berkesempatan menampal carta Ramadan Ku untuk Afiah. Carta ini dikongsikan oleh Junior Aulad secara percuma.

Carta ini bertujuan memberi ganjaran untuk anak melaksanakan ibadah sepanjang Ramadan. Asalnya ia diberi markah 10 bagi setiap ibadah dilakukan. Tapi saya gunakan smiley yang dibeli di Mr DIY. 1000 stiker smiley baru RM3.90 sahaja.

Antara amalan yang dipaparkan dalam carta ini adalah sahur, puasa, solat-solat wajib, membaca Al Quran dan membuat amal baik.

Ada juga ruang untuk membuat perkara tidak baik tetapi markahnya kosong sahaja. Untuk peringatan sahaja kepada anak.

Untuk setiap amal yang Afiah lakukan, saya beri Afiah satu smiley. Bagaimanapun sebab hari ini baru tampal, bahagian solat-solat yang sebelum ini kami tidak tampal. Tidak ingat mana yang Afiah solat mana yang tidak.

Untuk ruangan membaca Al Quran pula, saya gantikan dengan belajar membaca jawi. Afiah sedang belajar membaca jawi menggunakan buku Bacalah Jawi. Kaedah fonik gabung bunyi juga.

Nanti kena buat satu carta tandas pula untuk Angah. Angah pun nak tampal smiley pula. Huhu. Angah belum belajar solat dan puasa.

Nor Azleen Abd Rahim

#cikgumommy