TIP #5: Permainan Kad

Fitrah kanak-kanak adalah bermain. Maka memang elok sangat walau kita ni nak mengajarkannya membaca, kita ajarkanlah dengan cara bermain. Barulah anak tak bosan, mak tak naik hangin.

Ada banyak jenis permainan kad yang boleh kita ubahsuaikan menjadi permainan mengajar membaca..Antara kegemaran saya adalah SNAP dan PAIRS.

Bahan yang diperlukan adalah manilakad putih (atau warna lain) yang dipotong kecil pada saiz 5”x3” dengan banyaknya.

Untuk permainan SNAP, pilih 8 ke 10 perkataan sahaja. Tulis perkataan ini ke atas potongan manilakad putih tadi. Satu perkataan sahaja bagi setiap kad. 8 ke 10 keping kad bagi setiap perkataan.

Untuk memainkan permainan SNAP ini, kocok kad-kad tersebut supaya ianya terasing secara rawak. Bahagikan kad secara terbalik kepada setiap pemain (pemain tidak dibenarkan melihat perkataan yang ditulis).

Secara bergilir-gilir, letakkan satu kad perkataan di tengah dan baca. Lakukan dengan cepat. Jika perkataan yang keluar sama dengan kad sebelumnya, peserta hendaklah menjerit SNAP sekuat hati sambil menepuk meja sehingga merah tangannya (OK, berlebih-lebihan pula saya).

Peserta yang paling cepat menjerit SNAP dan menepuk meja boleh mengambil semua kad yang ada ditengah. Dan susunkan kad tersebut secara terbalik di bahagian bawah susunan kadnya yang sedia ada.

Peserta yang berjaya mengumpulkan semua kad dikira sebagai pemenang.

Nah, itu cara bermain permainan SNAP.

Selamat mencuba.

Nor Azleen Abd Rahim
#cikgumommy
#notafonik

NOTA KAKI: Untuk tidak terlepas nota-nota mengajar membaca kaedah fonik gabung bunyi, sertai channel telegram saya di https://t.me/cikgufonik

TIP#4 Bank Perkataan

TIP #4 BANK PERKATAAN
.
Satu idea yang bagus untuk mengumpulkan perkataan-perkataan yang anak boleh baca.
.
1 – Anda perlukan sebuah kotak, kotak kasut pun boleh. Tulis “bank perkataan” pada kotak tersebut. Gunakan huruf kecil sepenuhnya. Jika anak anda suka melukis, berikan dia peluang untuk melukis tingkap dan pintu bergril. Boleh juga tambahkan mangga kunci yang besar. Beritahu anak, disinilah kita akan menyimpan perkataan yang anak boleh baca.
.
2 – Gunakan kad putih bersaiz kecil untuk tulis perkataan. Saya gunakan manilakad putih yang saya potong pada saiz 5”x2”.
.
3 – Tulis perkataan dengan jelas dan betul. Rujuk Carta Bunyi Bacalah Anakku untuk cara menulis yang betul. Harganya RM3 sahaja. Boleh dapatkan di sini: https://www.whiztots.com/product/carta-bunyi-bacalah-anakku/
.
4 – Adakah anak sudah boleh membaca sebarang perkataan? Tuliskan perkataan ini pada kad putih dan masukkannya ke dalam kotak bank perkataan.
.
5 – Susunkan Kad Imbasan Bacalah Anakku di atas meja. Letakkan huruf yang berkaitan dengan perkataan yang hendak diajar sahaja. Berikan anak satu Carta Poket Mini.
.
6 – Mulakan dengan perkataan yang mudah (Rujuk Buku Bacalah Anakku), contohnya “ani”. Letakkan kad imbasan satu persatu ke dalam carta poket mini sambil menyebutkan bunyinya dengan jelas. Kemudian gabung bunyi menjadikan perkataan sambil slide jari. Ajak anak untuk buat bersama-sama.
.
7 – Tunjukkan kad perkataan “ani” dan baca sambil slide jari. Kemudian, baca pula perkataan yang sama dalam Buku 1 Bacalah Anakku.
.
Aktiviti 5 – 7 mungkin perlu diulang untuk beberapa sesi. Tambahkan perkataan lain dari masa ke masa. 
.
Anak akan rasa teruja apabila bank perkataannya semakin penuh dari hari ke hari.
.
Selamat mencuba!
.
Nor Azleen Abd Rahim
#cikgumommy
#notafonik
.

Program Cuti Sekolah Mei 2019

Bingung fikirkan anak nak buat apa sepanjang cuti sekolah minggu hadapan? Tambah-tambah bulan puasa pula, nanti mereka asyik buka tutup peti ais sahaja.

Kemudian tanya, “Mak, berapa minit lagi nak buka puasa?”. Haaa.

Jom hantar mereka ke Whiztots. Kami ada aktiviti yang best untuk mereka setiap hari.

Kami ada 2 program untuk pilihan. Nak kelas 7 Konsep atau nak Bengkel Penulisan Kreatif?

Untuk maklumat lanjut, contact je Cik Liya kat 0162949298 ya. Boleh guna link berikut ni untuk lebih cepat http://www.wasap.my/+60162949298/cutisekolah

Reading Challenge Whiztots

Melentur Buluh, Biarlah dari Rebungnya!

Whiztots akan menganjurkan Reading Challenge 2019 khas untuk anak-anak & alumni Whiztots bersempena Majlis Anugerah Tamat Baca Whiztots. Reading Challenge ini bertujuan untuk mengasah bakat kecil & meningkatkan kemahiran membaca dan bercerita dikalangan anak-anak Whiztots.

INFO READING CHALLENGE
Tarikh: 20 Mei sehingga 26 Mei 2019
Pendaftaran: http://bit.ly/ReadingChallengeReg
Teks Bacaan: Disediakan

Kategori yang dipertandingkan:
A – Membaca Bahasa Melayu 4 – 6 tahun
B – Membaca Bahasa Melayu 7 tahun keatas
C – Membaca Bahasa Inggeris 4 – 6 tahun
D – Membaca Bahasa Inggeris 7 tahun keatas

Langkah 2: Mengajar Gabung Bunyi

Langkah 2: Mengajar Gabung Bunyi

Seterusnya, anak perlu tahu yang kita boleh menggabung bunyi untuk dijadikan perkataan dan perkataan mempunyai makna. Jadi /a-n-i/ menjadi nama kanak-kanak perempuan dan /a-b-u/ menjadi nama kanak-kanak lelaki.

Untungnya perkataan dalam bahasa Malaysia ini boleh dipecahkan kepada suku kata. Jadi kita boleh ajar /a/ dan /ni/ dan /bu/. Kemudian baru digabungkan lagi menjadi /ani/ dan /abu/. Lebih mudah begitu.

Pastikan kita mengajar anak menggabung bunyi, bukan mengeja-ngeja bunyi atau menghafal suku kata.

Untuk mengajar gabung bunyi, kita boleh mulakan secara lisan dahulu. Ada banyak pendekatan seperti karate, robocop, tepuk-tepuk tangan, ketuk meja dan sebagainya. Pilih satu sahaja yang paling anak gemari.

Selepas anak biasa secara lisan, kita perkenalkan dengan kad berkawan pula. Dan pastikan buat aktiviti hands-on untuk mengukuhkan kefahaman anak terhadap gabung bunyi.

Akhir sekali, barulah kita beralih kepada membaca di dalam buku. Siri Bacalah Anakku telah disusun secara sistematik untuk memudahkan anak belajar membaca. Boleh sahaja gunakan buku ini untuk membaca.

Pendek kata, mudah sahajakan ajar gabung bunyi:

Langkah 1: Mulakan dengan gabung bunyi lisan

Langkah 2: Perkenalkan kad berkawan.

Langkah 3: Buat aktiviti hands-on.

Selepas itu, baca buku untuk memastikan anak benar-benar telah boleh membaca, bukan menghafal.

Nah, semua langkah-langkah ini saya ada terangkan secara terperinci dalam Kursus Intensif Kaedah Mengajar.

Semoga bermanfaat. Silakan share.

Nor Azleen Abd Rahim
#cikgumommy
#notafonik

.

.

Tip #3: Perkenalkan Bunyi Satu Per Satu

TIP #3 PERKENALKAN BUNYI SATU PERSATU

Ingat, di peringkat awal ini sentiasa gunakan bunyi sahaja. /b/ (beh) dan bukan b (bi). Jika tidak anak mungkin boleh keliru.

Perkenalkan hanya satu bunyi dalam satu sesi. Pelbagaikan aktiviti berkaitan bunyi tersebut.

Boleh mulakan dengan bunyi namanya sendiri. Contohnya Angah.

“Bila kita sebut Angah, dengar bunyi apa dulu?”

“/a/.”

“Betul, nama Angah ada bunyi /a/. Nah, /a/ ni Angah punya.”

Santai kan.

Minta anak tutup mata, berikan bongkah huruf dan suruh dia rasa. Tanya bunyi apa yang dipegangnya.

Tulis simbol besar-besar di belakang badannya. Bolehkah dia beritahu anda bunyi apa. Ingatan, elakkan dari anak meneka-neka bunyi secara sembarangan. Tukar giliran dengan anak. Beri dia pula peluang untuk menulis simbol di belakang anda.

Sebut beberapa perkataan yang bermula dengan bunyi yang diajar. Minta anak dengar betul-betul perkataan yang anda sebut (sebutkan dalam slow mode) dan minta anak sebutkan semula bunyi awalannya.

Boleh juga bermain permainan I Spy. “I spy with my little eyes, something beginning with /m/..” Meja, motor, mainan. Ini adalah permainan kegemaran Afiah apabila kami travel dalam kereta.

Cuba sebutkan seberapa banyak binatang atau benda yang bermula dengan bunyi tersebut.

Dan di akhir setiap sesi memperkenalkan bunyi ini buat simbol dengan menggunakan playdoh supaya anak dapat merasai bentuknya.

Untuk lebih mudah, boleh rujuk senarai susunan bunyi yang diperkenalkan dalam Bacalah Anakku.

Tip #2 Ajar Simbol Secara Multisensori

Tip #2: Ajar simbol secara multisensori

Menurut kajian yang dibuat oleh Mindtools pada tahun 1998, hanya 65% daripada populasi pelajarnya belajar secara visual. 30% belajar secara auditori dan baki 5% lagi adalah dari kalangan yang belajar secara kinestetik.

Menurut Dale Cone Experience Model pula (Rujuk gambar), manusia hanya mengingati 30% daripada apa yang mereka lihat, 50% daripada apa yang mereka dengar dan lihat, dan 90% apa yang mereka lakukan.

Justeru, dalam mengajarkan simbol kepada anak, kita hendaklah mempelbagaikan aktiviti bagi memberi peluang anak mengingati simbol dengan lebih baik (90%).

Antara aktiviti yang boleh dilakukan bagi meliputi pelbagai sensori (multisensori) anak adalah:

1. Kad imbasan (penglihatan)
2. Menyentuh kad huruf berpasir (sentuhan)
3. Menulis bunyi di atas pasir atau krim pencukur (penglihatan, sentuhan, pendengaran)
4. Menulis di udara (muscle memory)
5. Menggunakan bongkah simbol/ huruf (sentuhan secara 3D)
6. Membina simbol dengan menggunakan playdoh (sentuhan secara 3D)

Jadi, selepas ini bila mengajarkan anak simbol, cuba buat ke-enam-enam aktiviti ini dahulu. Bagi sesetengah anak, aktiviti ini mungkin perlu diulang beberapa kali barulah mendatangkan ingatan yang kuat kepada anak.

Selamat mencuba!

Nor Azleen Abd Rahim
#cikgumommy
Guru Membaca Fonik 
#tipsmembacafonik

Tip #1 Kaitkan Bunyi Dengan Aksi Asosiasi

TIP #1: Kaitkan dengan aksi asosiasi

Menurut pakar, sesuatu perkara itu lebih mudah diingati apabila ia mempunyai 2 kriteria berikut:
1. Bermakna
2. Beremosi

Jadi, untuk memudahkan anak mengingat bunyi yang diajar, kaitkan bunyi dengan aksi. Contohnya, bunyi /a/ dikaitkan dengan aksi kena panas. Angkatkan kedua tangan separas bahu, dan jerit /a/ sambil membayangkan tangan anda memegang api yang panas.

Nah, kita sudah memberikan makna kepada bunyi /a/. Bunyi /a/ seperti kena panas.

Pastikan semasa menjerit /a/ itu, muka haruslah dikerutkan dan jerit sekuat hati sambil menggoyang-goyangkan tangan. Barulah betul-betul beremosi macam kena api yang panas.

Barulah mudah diingati kerana bunyi /a/ ini bermakna dan beremosi. Cuba sekali lagi.

Ini beberapa contoh yang kami gunakan dalam Kaedah Fonik Gabung Bunyi Bacalah Anakku:

/a/ – seperti kena api yang panas
/i/ – geli kena geletek 
/u/ – ulat yang berjalan di dahan pokok
/n/ – membawa kereta lumba yang laju
/b/ – bermain bola keranjang

Setiap bunyi yang diajar boleh dikaitkan dengan aksi yang bersesuaian. Kalian boleh meminta pendapat anak tentang aksi yang berkaitan dengan bunyi diajar.

Asalkan ianya bermakna dan beremosi, lebih mudah untuk anak kalian mengingat bunyi apabila ia dikaitkan dengan aksi asosiasi.

Selamat mencuba!

Nor Azleen Abd Rahim
#cikgumommy
Guru Membaca Fonik

Langkah 1 Mulakan Dengan Bunyi

Perkara pertama yang anak perlu tahu apabila belajar membaca adalah bunyi dan rupabentuk simbol (huruf) yang digunakan dalam bahasa Malaysia.

Barulah anak boleh menggabung bunyi untuk mengetahui setiap perkataan yang dilihatnya.

  1. Setiap bunyi boleh diwakili oleh simbol (huruf). Anak perlu tahu simbol bagi setiap bunyi barulah boleh menggabung bunyi-bunyi dalam perkataan. Contohnya /a-n-i/ barulah dibaca menjadi ani.

  2. Setiap simbol (huruf) mempunyai rupabentuk yang berbeza-beza. Untuk membaca, anak mestilah boleh membezakan simbol-simbol ini. Contohnya simbol a dan n dan i adalah tidak sama.

  3. Simbol (huruf) terdiri dari besar dan kecil, A dan a. Jangan kelirukan anak dengan mengajarkan keduanya serentak. Kekalkan dengan huruf kecil dahulu, a, i dan u.

  4. Setiap simbol (huruf) ini juga mempunyai nama. A dipanggil ‘ei’. Kita menggunakan nama huruf ini apabila menyanyikan lagu a-b-c, atau mengeja perkataan a-b-u. Abaikan dahulu nama-nama huruf ini sehingga anak telah boleh membaca lancar.

Silakan berkongsi.

Nor Azleen Abd Rahim

#cikgumommy

Guru Membaca Fonik